Musikkbransjen i et innovasjonsperspektiv : fra krisetider til ny suksess
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/279297Utgivelsesdato
2015-03-16Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Master's theses (HH) [1131]
Sammendrag
Denne masteroppgaven handler om hvordan musikkindustrien har blitt påvirket som følge av
inntoget av digitale muligheter for distribusjon av musikk, og hvordan hverdagen har forandret
seg for plateselskaper, artister og forbrukere. De nye distribusjonskanalene fører til endringer i
musikkkonsumet, fra kjøp av CD’er til bruk av strømmetjenester. Endringer i forbruksmønster
kombinert med inntoget av sosiale medier har endret måten plateselskapene promoterer og selger
sine utgivelser på, og med det endret markedsstruktur og verdikjeder.
De nye strømmetjenestene gir aktører muligheten til å nå et globalt marked og gir økt
tilgjengelighet for artister og forbrukere. Økt tilgjengelighet kombinert med nye kanaler for
promotering har også gjort bransjen mer demokratisk og brukerstyrt enn tidligere, i den forstand
at dagens forbrukere har fri tilgang til millioner av låter via strømmetjenester og digitale
platebutikker. Selskapenes inntekter blir i større grad forbundet med forbrukernes egne valg og
preferanser fordi musikkbransjen nå får betalt når folk faktisk hører på musikken. Dermed sitter
ikke lenger de store selskapene som portvoktere og bestemmer hva som publiseres, og hva som
skal bli en suksess i markedet. Samtidig ser vi at utviklingen gir musikkbransjen utfordringer.
Bransjen er blitt avhengig av noen få digitale distributører, noe som gjør de nye verdikjedene
sårbare. De nye distributørene er også lett tilgjengelig for aktører og gir en eksplosjon av
utgivelser hvor mange er av lav kvalitet, så det kan bli vanskeligere å finne frem til de gode
lytteopplevelsene enn før. Nedlastning og strømmetjenester har videre ført til at musikk i stor
grad oppfattes som gratis, og bransjen må omstrukturere seg fra å ha et produktfokus til et
tjenestefokus og være villige til å lytte til forbrukernes preferanser i større grad enn tidligere.
Nøkkelen til bransjens suksess i fremtiden er å la seg utfordre når det gjelder ny teknologi, ny
organisering og nye produkter og tjenester. Kriser er en nødvendig forutsetning for
videreutvikling og fremdrift i markeder, og det er nødvendig for selskapene å bli mer åpne for
innovasjon i fremtiden dersom de vil forbli lønnsomme og konkurransedyktige. Informantene ga
alle uttrykk for at de ser lyst på norsk musikkbransjes fremtid, og tror at i løpet av noen få år vil
bransjen totalt kunne omsette for mer enn noen gang tidligere. Det blir interessant i tiden
fremover å se hvordan verdikjedene blir, og i hvilken grad musikkbransjen vil evne å vise
innovativ kraft i de nærmeste årene.