• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Norges miljø- og biovitenskapelige universitet
  • School of Economics and Business (HH)
  • Master's theses (HH)
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Norges miljø- og biovitenskapelige universitet
  • School of Economics and Business (HH)
  • Master's theses (HH)
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Musikkbransjen i et innovasjonsperspektiv : fra krisetider til ny suksess

Sandbæk, Anna Thorvaldsen
Master thesis
Thumbnail
Åpne
sandbæk_master2014.pdf (2.483Mb)
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/279297
Utgivelsesdato
2015-03-16
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Master's theses (HH) [924]
Sammendrag
Denne masteroppgaven handler om hvordan musikkindustrien har blitt påvirket som følge av

inntoget av digitale muligheter for distribusjon av musikk, og hvordan hverdagen har forandret

seg for plateselskaper, artister og forbrukere. De nye distribusjonskanalene fører til endringer i

musikkkonsumet, fra kjøp av CD’er til bruk av strømmetjenester. Endringer i forbruksmønster

kombinert med inntoget av sosiale medier har endret måten plateselskapene promoterer og selger

sine utgivelser på, og med det endret markedsstruktur og verdikjeder.

De nye strømmetjenestene gir aktører muligheten til å nå et globalt marked og gir økt

tilgjengelighet for artister og forbrukere. Økt tilgjengelighet kombinert med nye kanaler for

promotering har også gjort bransjen mer demokratisk og brukerstyrt enn tidligere, i den forstand

at dagens forbrukere har fri tilgang til millioner av låter via strømmetjenester og digitale

platebutikker. Selskapenes inntekter blir i større grad forbundet med forbrukernes egne valg og

preferanser fordi musikkbransjen nå får betalt når folk faktisk hører på musikken. Dermed sitter

ikke lenger de store selskapene som portvoktere og bestemmer hva som publiseres, og hva som

skal bli en suksess i markedet. Samtidig ser vi at utviklingen gir musikkbransjen utfordringer.

Bransjen er blitt avhengig av noen få digitale distributører, noe som gjør de nye verdikjedene

sårbare. De nye distributørene er også lett tilgjengelig for aktører og gir en eksplosjon av

utgivelser hvor mange er av lav kvalitet, så det kan bli vanskeligere å finne frem til de gode

lytteopplevelsene enn før. Nedlastning og strømmetjenester har videre ført til at musikk i stor

grad oppfattes som gratis, og bransjen må omstrukturere seg fra å ha et produktfokus til et

tjenestefokus og være villige til å lytte til forbrukernes preferanser i større grad enn tidligere.

Nøkkelen til bransjens suksess i fremtiden er å la seg utfordre når det gjelder ny teknologi, ny

organisering og nye produkter og tjenester. Kriser er en nødvendig forutsetning for

videreutvikling og fremdrift i markeder, og det er nødvendig for selskapene å bli mer åpne for

innovasjon i fremtiden dersom de vil forbli lønnsomme og konkurransedyktige. Informantene ga

alle uttrykk for at de ser lyst på norsk musikkbransjes fremtid, og tror at i løpet av noen få år vil

bransjen totalt kunne omsette for mer enn noen gang tidligere. Det blir interessant i tiden

fremover å se hvordan verdikjedene blir, og i hvilken grad musikkbransjen vil evne å vise

innovativ kraft i de nærmeste årene.
Utgiver
Norwegian University of LIfe Sciences, Ås

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit