• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Norges miljø- og biovitenskapelige universitet
  • Faculty of Landscape and Society (LandSam)
  • Master's theses (ILP)
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Norges miljø- og biovitenskapelige universitet
  • Faculty of Landscape and Society (LandSam)
  • Master's theses (ILP)
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Helse - slik barn ser det

Ericsson, Hilde Lindhjem
Master thesis
Thumbnail
Åpne
Master Hovedartikkel (1.122Mb)
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/279268
Utgivelsesdato
2015-03-16
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Master's theses (ILP) [761]
Sammendrag
Bakgrunn: Den til enhver tid gjeldende definisjonen av helse er retningsgivende for hvordan

man forstår helsebegrepet. Den gir både individuelle og samfunnsmessige føringer for hvordan

man fortolker og handler i for hold til hva som skal til for å oppnå god helse. Det er svært mange

innfallsvinkler til å forstå helse. I folkehelsearbeid er det vanlig å benytte begrepene

helsefremmendearbeid, og sykdomsforebyggende arbeid. Det sykdomsforebyggende arbeid

handler om å hindre sykdom, skade og tidlig død, mens det helsefremmende arbeid handler om å

fremme folks helse, samt bidra til at det blir en positiv ressurs i hverdagslivet. Det kan være

samfunnsmessige, miljømessige, kulturelle, sosiale og individuelle påvirkningsfaktorer for god

eller dårlig helseutvikling. I det helsefremmende arbeidet er brukermedvirkning en viktig faktor.

Ideen bak det helsefremmende arbeid, er tanken om at den enkelte og lokalsamfunnet må ha

makt og kontroll over helsen. På tross av myndighetenes vektlegging av brukermedvirkning er

det lite kunnskap om hvordan barn og unge forstår helse.

Formål: Målet med oppgaven har derfor vært å få dypere innsikt i barns forståelse av

helsebegrepet. Studiens problemstilling er: «Hvordan betrakter et utvalg barn helsebegrepet, og

hvilke faktorer vektlegger de som betydningsfulle for god eller dårlig helse?». Studien er ment

som et bidrag til å tilkjenne barn eiendomsrett og definisjonsmakt over egen helse. Jeg tenker i

tillegg at studien kan være til nytte for kommunikasjon. God kommunikasjon krever at man har

innsikt i hverandres tanker, forestillinger og verdier, noe som er viktige elementer i det

helsefremmende arbeidet.

Metode: Det er benyttet en kvalitativ tilnærming i denne studien basert på et fenomenologiskhermeneutisk

design. Individuelle intervju basert på en strukturert intervjuguide ble gjennomført

med syv barn mellom 11 og 13 år, hvorav fire var gutter. Materialet ble transkribert og analysert

ved hjelp av systematisk tekstkondensering.

Resultater: Ut ifra undersøkelsen viser hovedfunnene at barnas helsebilder var sterkt påvirket av

samfunnet de var en del av. Hovedfunnet var at barna så på livsstilsfaktorene «riktig kost» og «tilstrekkelig mosjon», som de viktigste faktorer for god helse. Utover dette så de gjennom

refleksjoner underveis i intervjuet, at det var mange faktorer som til sammen bidro til god

helseutvikling. Blant annet mente de at familie og nære venner bidro til å fremme en god psykisk

helse. Likeså var det viktig å kunne utvikle et godt selvbilde, og kunne være glad i og trygg på

seg selv. Barna så også at ytre miljøfaktorer som tilgang til natur og friluftsliv var viktig. De så

også at samfunnsfaktorer som for eksempel skole, reklame og politikk, påvirket deres helse.

Konklusjon: Det kan se ut som at samfunnets helseopplysning og folkehelsekampanjer legger

stor vekt på risiko, beskyttelse og forsakelse for å bevare en god helse. Ved å fokusere for mye

på dette kan det bidra til å utvikle et «risikosamfunn» der man ser på helsens farer, og i liten grad

ser på helsens gleder. Barn tar raskt til seg kunnskapen som er rådende i samfunnet. De kan få en

snever forståelse av hva som skaper helse, om det i samfunnet legges et for stort fokus på den

fysiske helsen. De kan og utvikle dårlig samvittighet for det de ikke mestrer, og det kan lett

oppstå sosial ulikhet i helse. I fremtidige helsekampanjer bør en også fokusere på faktorer for

kilder til helse, utover ivaretagelse av den fysiske helsen. Med dette kan man bidra til å utvikle

en forståelse av at helse handler om mer enn en «korrekt kropp» eller en «rett livsstil». Barna

trenger å oppleve stolthet, glede og trivsel. Barna trenger å se at helsen er et blandet regnskap,

med aksept for det ufullkomne. Med det kan man bidra til å bygge selvtillit, skape optimisme og

styrke tåleevnen, og med det et rausere samfunn.

Background: The current definition of health is not static, but normative for how to understand

the issue of health and our perception of it. The current definition reveals both individual and

social guidelines regarding how to interpret and act in order to achieve good health. There are

several approaches in order to understand the concept of health. Preventive work as well as

promotional work is relevant in the science of public health. The preventive work shall prevent

illnesses/diseases, injury and early death, while the promotional work relates to how we can

promote and improve people’s health and how we can contribute in order to forward positive

resources in their everyday life. There are both social, environmental as well cultural elements

relevant for the development of good or bad health. In the promotional work the individuals’

interaction and participation is an important factor. The thoughts behind the promotional work is

the idea that the individual as well as the local society should be in control of health. Despite the

fact that the authorities are emphasizing the interaction of the individuals, there are little

knowledge today of how children and young people are able to perceive the concept of health.

Purpose: The purpose of this study for me has been a deepening in children’s understanding of

the concept of health. The issue of the study is: How does a selection of children consider the

concept of health and which factors do they consider essential and important for good or bad

health. The study is meant to be a contribution in order to reveal the children‘s rights and their

own possibility of making definitions regarding this concept. In addition, I think the study may

be valuable for communication. Communication demands insight in each other’s thoughts,

imaginations, perceptions and values, which are important elements in health promotional work.

Method: The approach of the study is grounded on a qualitative method based on

phenomenologic- hermeneutic design. Individual interviews derived from a structural interview

guide was performed amongst children aging between 11 and 13 years - whereof 4 of them were

boys. The material was transcribed and analyzed using systematic text condensation.

Results: The result of the study reveals the conclusion that children’s conception of health is

strongly influenced by the society they are part of. The main result regarding promotional health was that the children considered the life style issues - such as healthy diet and sufficient exercise

were the most important factors in order to obtain good health. During the interviews, the

children in addition made their reflections concluding that there were several other factors,

which contributed to the development of good health. They emphasized the importance of good

family relations and close friends as essential elements to achieve good mental health. They also

found it important to have a good picture of yourself as person, in order to be happy and selfconfident.

The children considered environmental factors such as the opportunity to have access

to nature and outdoor life important. Social factors implying school, commercials as well as

politics, also affected their health.

Conclusion: It may appear that social information of health and health campaigns emphasize too

much on risks, protection and renunciation in order to promote good health. Emphasizing too

much on these issues may contribute to developing “a society of risks”, in which one focuses

more on the risky sides - and less on the bright sides. Children easily adapt the mainstream

knowledge in society. They might get inadequate understanding of what creates health if society

focuses too much on the physical side of health. These children will be exposed to developing

bad conscience for what they do not master, and that can easily result in social imbalance. In

future health campaigns, one should also focus on factors such as the sources of health being

factors regarding issues beyond the physical part. This one can concentrate on developing the

understanding that health encompasses more than a “perfect body” or “correct life style».

Children need to experience that health is a mixed account, with a need for acceptance of the

imperfect. Accordingly, one might contribute to promote the children’s self-confidence,

optimism and strengthen their general ability to endure. Thereby we will have a more generous

society
Utgiver
Norwegian University of Life Sciences, Ås

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit