Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorStokke, Knut Bjørn
dc.contributor.advisorHolth, Fredrik
dc.contributor.authorKorsvold, Hanne
dc.coverage.spatialNorway, Vestfold, Færderen_US
dc.date.accessioned2021-10-11T07:17:36Z
dc.date.available2021-10-11T07:17:36Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2788906
dc.description.abstractI Norge har det vært et generelt byggeforbud i 100-metersbeltet langs sjøen siden 1965. I et forsøk på å forhindre ytterligere nedbygging og privatisering av strandsonen, ble byggeforbudet strammet inn i den nye plan- og bygningsloven av 2008. Til tross for innstrammingen av byggeforbudet, viser tall fra SSB at det fortsatt er høy byggeaktivitet i strandsonen. De fleste tiltak i strandsonen godkjennes gjennom dispensasjonsvedtak fattet av landets kommuner. Sivilombudsmannens undersøkelser av dispensasjoner i strandsonen i Lindesnes, Askøy og Kragerø avdekket at kommunene innvilget dispensasjon i 85 % av tilfellene det ble omsøkt. Dette til tross for at lovforarbeidene til plan- og bygningsloven har fastslått at det skal svært mye til før dispensasjon kan gis til bygging i strandsonen, spesielt i områder med stort utbyggingspress. Oppgaven tar utgangspunkt i Færder kommunes dispensasjonspraksis i strandsonen, begrenset til året 2020. Færder, som ligger i Vestfold og Telemark fylke, er en øykommune i Oslofjorden. Kommunens forvaltning av kystsonen baserer seg blant annet på de retningslinjer som er fastsatt i Regional plan for kystsonen i Vestfold fra 2014. Oppgaven søker å belyse i hvilken grad Færder kommunes dispensasjonspraksis i strandsonen er forenlig med plan- og bygningsloven, og om overordnede myndigheter bidrar med tilstrekkelig veiledning i saksbehandlingen. Dette er undersøkt med utgangspunkt i følgende underproblemstillinger: 1. Er Færder kommunes praksis i strandsonen forenlig med plan- og bygningslovens intensjoner? 2. I hvilken grad blir kravet om begrunnelse av dispensasjonsvedtak fulgt opp av kommunen? 3. I hvilken grad får kommunen veiledning fra overordnede myndigheter til å utøve en riktig praksis? 4. Har fastsetting av byggegrense langs sjø gjort det enklere for kommunen å behandle dispensasjonssøknader i strandsonen? I undersøkelsen er det foretatt semistrukturerte intervjuer av representanter fra Statsforvalteren i Vestfold og Telemark, Færder kommune og tidligere Fylkesmannen i Vestfold og Telemark. Det er gjort dokumentstudier av kommuneplanens arealdel for Færder kommune og av den regionale kystsoneplanen for Vestfold. I tillegg er det gjennomført et dokumentstudie der Færder kommunes dispensasjonsvedtak i 2020 har blitt undersøkt. I løpet av 2020 traff Færder kommune en rekke dispensasjonsvedtak, hvorav 84 % av dispensasjonssøknadene som berørte strandsonen ble innvilget. Funnene i denne oppgaven indikerer at Færder kommune, med enkelte unntak, har truffet en rekke vedtak som er forenlig med plan- og bygningsloven. Likevel bør fortsatt andelen dispensasjonsinnvilgelser i strandsonen reduseres for å bremse nedbyggingen og privatiseringen av Færder kommunes strandsone. Funnene avdekker at det er behov for en høyere grad av samordning mellom Færder kommune og Statsforvalteren i Vestfold og Telemark, men også mellom kommunens planvirksomhet og byggesaksvirksomhet, for at utviklingen i strandsonen skal gå i ønsket retning.en_US
dc.description.abstractSince 1965, there has been a general building ban in the 100-meter zone along the sea in Norway. To further prevent the privatization of the shoreline, the building ban became strengthened in the new Planning and Building Act of 2008. Despite the tightening of the building ban, data from Statistics Norway show that there still is high construction activity in the coastal zone. Most construction measures in the coastal area are approved through exemptions from zoning plans or the rule of law in the Planning and Building Act, decided by the country´s municipalities. The Parliamentary Ombudsman´s investigations of exemptions in the coastal zone of Lindesnes, Askøy, and Kragerø municipalities, show that their administrations granted exemptions in 85% of the cases an exemption was applied. This thesis is developed on Færder municipality´s exemption practice in the coastal zone, limited to 2020. Færder is an island municipality in the Oslofjord, located in Vestfold and Telemark county. The municipality´s management of the coastal area must comply with the guidelines stipulated in the Regional Plan for the Coastal Zone in Vestfold. The assignment seeks to elucidate whether Færder municipality´s exemption practice in the coastal zone is compatible with the Planning and Building Act and if superior authorities contribute with sufficient guidance in the municipality´s management of exemptions. The investigation is based on the following subproblems: 1. Is Færder municipality´s practice in the coastal zone compatible with the intentions of the Planning and Building Act? 2. To what extent is the municipality´s requirement of justification of exemption decisions enforced? 3. To what extent does the municipality get guidance from superior authorities to exercise proper practice in the coastal zone? 4. Has the determination of “other building restrictions” made it easier for the municipality to process exemption applications? In the study, semi-structured interviews of representatives from the County Governor of Vestfold and Telemark and Færder municipality were conducted. Also, document studies of Færder municipality´s municipal plan and the regional coastal zone plan for Vestfold were carried out. In addition, a document study has formed the framework of Færder municipality´s exemption decisions through 2020. During 2020, Færder municipality made several positive exemption decisions concerning building measures in the coastal zone. Approximately 84 % of the exemption cases that affected the coastal zone were granted. The findings indicate that Færder municipality, with some exceptions, has made several administrative decisions that are compatible with the Planning and Building Act. Nevertheless, the proportion of coastal area exemption grants should be further reduced to slow down the demolition and privatization of Færder municipality´s coastal area. The data reveal that it is required to have better coordination both between the municipality and the County Governor of Vestfold and Telemark, but also internally between the municipality´s planning department and building department.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherNorwegian University of Life Sciences, Åsen_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no*
dc.titleMange av dispensasjonssøknadene innvilges : Færder kommunes dispensasjonspraksis i strandsonen i 2020en_US
dc.title.alternativeMany exemption applications get granted : Færder municipality´s exemption practice in the coastal zone in 2020en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeM-BYREGen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal