Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorGeelmuyden, Anne Katrine
dc.contributor.authorFløtaker, Karen Piene
dc.coverage.spatialNorway, Osloen_US
dc.date.accessioned2021-10-05T07:03:52Z
dc.date.available2021-10-05T07:03:52Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2787565
dc.description.abstractI Oslo er det de siste årene jobbet målrettet med å redusere bruken av personbil. Som et ledd i dette arbeidet er det fjernet mange gateparkeringsplasser i Oslo sentrum siden 2016. Det er et mål å utnytte den frigjorte plassen til noe positivt, og Oslo kommune har de siste fire årene testet ut ulike tiltak. Et av tiltakene er såkalte parkleter. En parklet er en møbelmodul med bredde tilsvarende én parkeringsplass. Den fungerer som en utvidelse av fortauet og inneholder gjerne benker, sykkelparkering og vegetasjon. I enkelte av Oslos sentrumsgater er det plassert ut et betydelig antall slike moduler, som midlertidig tiltak for å utnytte frigjorte gateparkeringsplasser. Denne oppgaven undersøker to momenter: - hvordan parklet fungerer som tiltak i to gater i Oslos sentrum - alternativ permanent utforming med områdetilpassede løsninger Det diskuteres hva som skal til for å skape attraktive byrom, enten det er for opphold eller ferdsel. De utplasserte parkletene inneholder i stor grad sitteplasser, og det vurderes hvordan denne funksjonen samsvarer med beliggenhetens egenskaper og behov. Det ses også på hvordan gaten fremdeles kan være en god ferdselsåre uten bruk av personbil. Vegetasjon i bybildet er også undersøkt da dette kan bidra positivt i gateutformingen på flere måter. Basert på innhentet kunnskapsgrunnlag, en observasjonsstudie og analyser gjøres det en vurdering av hvordan parklet fungerer som tiltak i to av Oslos sentrumsgater. Videre ses det på andre mulig bruksområder for gateparkeringsplassene i de to case-gatene, og det detaljprosjekteres et forslag til permanent gateutforming.en_US
dc.description.abstractIn recent years, Oslo has been working towards reducing the use of private cars. As a part of this work a lot of parking spaces has been made redundant in central Oslo since 2016. There is a goal of utilizing the freed-up parking spaces for adding positive elements to the city, and during the last four years Oslo has been trying out how different measures works in the urban environment. One such measure is installation of so-called parklets. A parklet is a kind of street furniture the width of a standard parking space. The parklet works as an extension of the pavement and often contains benches, bicycle parking and plants. In some streets in central Oslo a generous amount of such modules have been installed. These are installed as temporary measures to utilize the freed-up parking spaces. This thesis examines two central elements: - how does parklets work as a positive addition to the urban space in two streets in central Oslo - a permanent street design in harmony with local activity This thesis investigates the theory of how to design an attractive urban space, either for recreational purposes or for transportation. The Oslo parklets largely contain sitting arrangements, and it is evaluated how this harmonizes with demand in the specific area. The streets function for transportation purposes without private cars is further discussed. Planting in the urban space is examined, since plants often is seen as an attractive element. Based on obtained knowledge, an observational study and further analysis, the function of parklets in two streets in central Oslo is evaluated. A proposal for a permanent street deign is presented.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherNorwegian University of Life Sciences, Åsen_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no*
dc.subjectUrban planningen_US
dc.subjectTownsen_US
dc.titleFrigjorte arealer fra gateparkeringsplasser i Oslo sentrum : vurdering av midlertidige tiltak og forslag til permanent utformingen_US
dc.title.alternativeFormer street parking spaces in central Oslo : assessment of temporary measures and proposal for permanent designen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeM-LAen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal