Pedagogisk innhold i barnehagens utearealer : Case Vigelandsparken barnehage
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/278297Utgivelsesdato
2015-03-03Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Master's theses (ILP) [763]
Sammendrag
Sammendrag:
Barn i barnehager er ute store deler av dagen. Tiden barna er ute brukes til frilek. I Norge har regjeringen nedsatt mål som barn i barnehagealderen skal erfare og lære før barnet når skolepliktig alder. Landskapsarkitekter og planleggere har liten kunnskap om hva disse målene inneholder og utearealene blir planlagt for frilek. Ved å gi landskapsarkitekten innblikk i hva disse læringsmålene inneholder kan utearealene planlegges for å hjelpe barnehagen med å nå de pedagogiske målene.
Det er gjort en litteraturstudie av Rammeplanen for barnehagens oppgaver og innhold der det er sett på ulike pedagogiske mål.
En veileder Kunnskapsdepartementet og Hageselskapet har gitt ut for planlegging og utforming av barnehagens utearealer viser seg å ikke ta opp de pedagogiske målene i barnehagen.
Det er i denne oppgaven vist eksempler på elementer som bidrar til at barna får kunnskap og erfaring med de ulike pedagogiske temaer som er satt opp i rammeplanen. Videre vises det hvordan veilederen kan suppleres for å gi planleggerne innblikk i hva de pedagogiske målene er, og tilrettelegge for disse i utearealet.
Videre er det gjort en casestudie og lokale registreringer av Vigelandsparken barnehage i Oslo. I denne casen er det vist hvordan de pedagogiske målene kan kombineres i utemiljøet.
Abstract:
Children in kindergarten spend large parts of the day outside. Currently, the children use this time to spontaneous play.
In Norway, the government has set down
goals that children in kindergarten age should experience and learn before they reach school age. Landscape architects and planners have little knowledge of what these goals include, and outdoor areas are planned for spontaneous play. By providing landscape architect insight into what these standards include, outdoor areas can be planned to help the kindergarten reach the educational goals.
I did a literature study of the “Framework Plan for the Content and Tasks of Kindergartens”. Here it is looked at various educational goals. The Ministry of Education and Research and The Norwegian Garden Society have released a guide for planning and designing outdoor spaces in kindergartens. However, this guide does not address the educational goals of the institution.
This thesis contains examples of elements contributing to children gaining knowledge and experience of the various educational themes that are described in the framework plan. It also shows how the guide can be supplemented to provide insight to the planners regarding the educational goals, and how these can be facilitated in the outdoor environment.
Furthermore, I made a case study and local records of Vigelandsparken kindergarten in Oslo. In this case study, it is shown how the educational goals can be combined in the outdoor environment.