Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorStokke, Knut Bjørn
dc.contributor.authorNarjord, Maren Sæther
dc.coverage.spatialNorway, Trøndelag, Røros, Synnervikaen_US
dc.date.accessioned2021-09-14T10:53:27Z
dc.date.available2021-09-14T10:53:27Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2776448
dc.description.abstractDenne oppgaven er utført i samarbeid med selskapet AS Fæmund med base i Synnervika, helt i nordenden av innsjøen Femunden. Utenom passasjerbåten M/S Fæmund II som selskapet drifter i sommermånedene, er det i dette området lite tilrettelagt for kommersiell reiselivsaktivitet. Natur- og kulturbasert reiseliv blir ansett å være en voksende næring, noe selskapet ønsker å utnytte ved å ta tak i landskapsressursene for å skape gode opplevelser. Den overordna problemstillingen fokuserer på hvordan landskapsperspektivet kan bidra til å skape gode aktivitetstilbud i Synnervika for å øke den brede verdiskapingen. For å besvare problemstillingen ble det utført dokumentanalyser samt en stadkjensleanalyse ved hjelp av dybdeintervju, med inspirasjon fra verktøyet landskapsressursanalyse (LRA). Intervjuene ble gjennomført blant næringslivsaktører, offentlig forvaltning og lokalbefolkningen. Funnene munnet så ut i en mulighetsstudie med foreslåtte strategier og tiltak, som videre ble diskutert opp mot det teoretiske rammeverket for oppgaven. Her lå fokuset på bred verdiskaping som strategi for bærekraftig utvikling på lokalt nivå. I tillegg ble det sett på hvorfor Kamfjords (2019) modell om produktutvikling burde fokusere på stedet fremfor gjesten der målet er å oppnå en bred verdiskaping.en_US
dc.description.abstractThis study has been carried out in collaboration with the company AS Fæmund, which is located in Synnervika at the northern part of lake Femunden. Besides of the passenger boat M/S Fæmund II that the company operates during the summer months, there is few other commercial tourism activities in this area. Nature- and culture- based tourism is considered to be a growing industry and this is something AS Fæmund want to utilize by taking advantage of the landscape resources to create good experiences. The main issue of this study focuses on how the landscape perspective can contribute to create good experiences in Synnervika to increase the broad value creation. The result data consists of document analyzes as well as using the term sense of place by in- depth interviews with inspiration from the tool landscape resource analysis (LRA). The interviews were conducted among business actors, public administration and the local population. The findings resulted with proposed strategies, which were further discussed against the theoretical framework for this thesis. Here the focus was broad value creation as a strategy for sustainable development at a local level. It also discusses why Kamfjord´s (2019) model of product development should focus on the site rather than the guest if the purpose is to achieve broad value creation.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherNorwegian University of Life Sciences, Åsen_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no*
dc.subjectProduktutviklingen_US
dc.subjectNaturbasert reiseliven_US
dc.titleUtvikling av natur- og kulturbasert reiseliv med fokus på bred verdiskaping : en mulighetsstudie av Synnervika ved innsjøen Femundenen_US
dc.title.alternativeDevelopment of nature- and culture- based tourism with focus on broad value creation : a study of Synnervika by the lake Femundenen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeM-REISen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal