Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorLund-Andersen, Beate
dc.date.accessioned2015-02-24T10:39:20Z
dc.date.available2015-02-24T10:39:20Z
dc.date.copyright2014
dc.date.issued2015-02-24
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/277330
dc.description.abstractDenne oppgaven beskriver viktige sider ved barns opplevde læring og helse ved en montessoriskole i Norge. En montessoriskole er en av de godkjente private grunnskolene i Norge. Problemstillingen er "Hvordan virker montessoriskolens arbeidsmåter inn på barnas erfaringer av en sammenhengende tilværelse?" Oppgaven tar utgangspunkt i barna i de tre første klassetrinnene. Oppgaven er et studie med bruk av kvalitativ metode. Dette er en empirisk undersøkelse, hvor ni barn er intervjuet ved bruk av semistrukturerte kvalitative intervju. For å supplere empirien i de kvalitative intervjuene er det i tillegg brukt observasjon som metode. De teoretiske perspektivene som knyttes til empirien er Aron Antonovskys teori om salutogenese, teori om barnets utvikling, Maria Montessoris pedagogiske perspektiver, og i tillegg er en fenomenologisk livsanskuelse brukt som bakgrunnsforståelse. Disse teoretiske perspektivene trekkes fram for å kaste lys over det de observerte- og intervjuede barna uttrykker og beskriver. Montessoriskolen skiller seg fra den offentlige grunnskolen i Norge blant annet ved en læringsform som har bestemte arbeidsmetoder. Disse bestemte arbeidsmåtene mener montessoripedagogikken samsvarer med det å følge barnet i barnets naturlige utviklingsvei. Gjennom dette studie har ønske vært å komme grundigere inn i hvordan disse bestemte arbeidsmetodene virker inn på barnet og barnets helse. Et mål for helse beskrives i dette studiet som en sterk sense of coherence (SOC) et begrep som bygger på Antonovskys forskning om salutogenese - hva som fremmer helse. Resultatet av studie ble at denne bestemte montessoriskolen virket helsebringende for de aller fleste barna som lærte og levde der. Alt tydet i retning av at de fleste observerte barna på skolen opplevde helse gjennom SOC. Likevel, kunne det også være tegn til at et av de observerte barna på skolen opplevde mistrivsel, men dette var usikkert. Resultatet av studie ble at det var igjennom læringsglede, trygghet, selvbestemmelse og vennskap SOC erfartes. I størst mulig grad erfartes SOC igjennom trygghet og vennskap. Konklusjonen ble derfor, at opplevelsen av trygghet og muligheten for vennskap var det aller viktigste for barna sett i et helsefremmende perspektiv. Samtidig, det å kunne være medbestemmende i sin læreprosess, som er en del av montessoriskolens arbeidsmetoder, og også det å kunne glede seg over det å lære opplevdes i tillegg som viktig og helsebringende for flere av barna ved denne montessoriskolen. This study describes important aspects of children`s learning and health experiences in a Montessori school in Norway. Montessori school is one of the confirmed private primary schools in Norway. The main question is: "How do Montessori school methods work when it comes to children`s sense of coherence?" This study is based on children in the three first years in school, children from 6- 9 years - old. Qualitative method is used to accomplish this study. This is an empirical exploration, where nine children has participated in semi- structured qualitative interviews. To support the empirical knowledge, based on the qualitative interviews, field work and observational method has also been used. Various theoretical perspectives will be added to the empirical knowledge: Aron Antonovskys theory about salutogenesis, theory about children`s development, Maria Montessori`s pedagogical perspectives, and phenomenological point of view will be used as a background for understanding. These theoretical perspectives will be described to give the observation- and interviews of the children more professional solidity. The Montessori school differs from the public school in Norway among other things in the way of learning by means of certain working methods in school that is described in accordance with the child`s own inherent development. Through this study the main wish has been to thoroughly reveal knowledge on how these certain working methods of the Montessori school work when it comes to the child and the child`s health. A measurement of health is described in this study as a sense of coherence (SOC), which is a concept built upon Antonovsky`s research of salutogenesis. The result of this study showed that this particular Montessori school worked salubrious for most children that learned and lived in this school. Everything indicated that for most of the observed children at the Montessori school health was experienced SOC. There were shown some signs that one observed children in this school did not experienced well- being, but this was uncertain. The result of this study showed that through joyfulness in learning, a feeling of security, self-determinaton and friendship SOC was experienced for the children involved. SOC was mainly experienced through children`s feeling of security and their experience of friendship. The conclusion thrown from the study was that children`s sense of security and friendship are of vital importance when it comes to a salubrious perspective in school. All the same, the possibility of having a share in determining your own way of learning, and to experience a joyfulness in learning, were also seen as important and healthful for the children in this Montessori school.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNorwegian University of Life Sciences, Ås
dc.rightsNavngivelse-Ikkekommersiell-IngenBearbeidelse 3.0 Norge*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/no/*
dc.titleHelsebringende montessoriskole?nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280nb_NO
dc.subject.nsiVDP::Medical disciplines: 700::Health sciences: 800::Other health science disciplines: 829nb_NO
dc.source.pagenumber72 + 4 vedleggnb_NO
dc.description.localcodeM-FOLnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse-Ikkekommersiell-IngenBearbeidelse 3.0 Norge
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse-Ikkekommersiell-IngenBearbeidelse 3.0 Norge