Helsebringende montessoriskole?
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/277330Utgivelsesdato
2015-02-24Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Master's theses (ILP) [763]
Sammendrag
Denne oppgaven beskriver viktige sider ved barns opplevde læring og helse ved en
montessoriskole i Norge. En montessoriskole er en av de godkjente private grunnskolene i
Norge. Problemstillingen er "Hvordan virker montessoriskolens arbeidsmåter inn på barnas
erfaringer av en sammenhengende tilværelse?" Oppgaven tar utgangspunkt i barna i de tre første
klassetrinnene. Oppgaven er et studie med bruk av kvalitativ metode. Dette er en empirisk
undersøkelse, hvor ni barn er intervjuet ved bruk av semistrukturerte kvalitative intervju. For å
supplere empirien i de kvalitative intervjuene er det i tillegg brukt observasjon som metode.
De teoretiske perspektivene som knyttes til empirien er Aron Antonovskys teori om
salutogenese, teori om barnets utvikling, Maria Montessoris pedagogiske perspektiver, og i
tillegg er en fenomenologisk livsanskuelse brukt som bakgrunnsforståelse. Disse teoretiske
perspektivene trekkes fram for å kaste lys over det de observerte- og intervjuede barna uttrykker
og beskriver. Montessoriskolen skiller seg fra den offentlige grunnskolen i Norge blant annet ved
en læringsform som har bestemte arbeidsmetoder. Disse bestemte arbeidsmåtene mener
montessoripedagogikken samsvarer med det å følge barnet i barnets naturlige utviklingsvei.
Gjennom dette studie har ønske vært å komme grundigere inn i hvordan disse bestemte
arbeidsmetodene virker inn på barnet og barnets helse. Et mål for helse beskrives i dette studiet
som en sterk sense of coherence (SOC) et begrep som bygger på Antonovskys forskning om
salutogenese - hva som fremmer helse.
Resultatet av studie ble at denne bestemte montessoriskolen virket helsebringende for de aller
fleste barna som lærte og levde der. Alt tydet i retning av at de fleste observerte barna på skolen
opplevde helse gjennom SOC. Likevel, kunne det også være tegn til at et av de observerte barna
på skolen opplevde mistrivsel, men dette var usikkert. Resultatet av studie ble at det var
igjennom læringsglede, trygghet, selvbestemmelse og vennskap SOC erfartes. I størst mulig grad
erfartes SOC igjennom trygghet og vennskap.
Konklusjonen ble derfor, at opplevelsen av trygghet og muligheten for vennskap var det aller
viktigste for barna sett i et helsefremmende perspektiv. Samtidig, det å kunne være
medbestemmende i sin læreprosess, som er en del av montessoriskolens arbeidsmetoder, og også
det å kunne glede seg over det å lære opplevdes i tillegg som viktig og helsebringende for flere
av barna ved denne montessoriskolen.
This study describes important aspects of children`s learning and health experiences in a
Montessori school in Norway. Montessori school is one of the confirmed private primary schools
in Norway. The main question is: "How do Montessori school methods work when it comes to
children`s sense of coherence?" This study is based on children in the three first years in school,
children from 6- 9 years - old. Qualitative method is used to accomplish this study. This is an
empirical exploration, where nine children has participated in semi- structured qualitative
interviews. To support the empirical knowledge, based on the qualitative interviews, field work
and observational method has also been used. Various theoretical perspectives will be added to
the empirical knowledge: Aron Antonovskys theory about salutogenesis, theory about children`s
development, Maria Montessori`s pedagogical perspectives, and phenomenological point of view
will be used as a background for understanding. These theoretical perspectives will be described
to give the observation- and interviews of the children more professional solidity. The
Montessori school differs from the public school in Norway among other things in the way of
learning by means of certain working methods in school that is described in accordance with the
child`s own inherent development. Through this study the main wish has been to thoroughly
reveal knowledge on how these certain working methods of the Montessori school work when it
comes to the child and the child`s health. A measurement of health is described in this study as a
sense of coherence (SOC), which is a concept built upon Antonovsky`s research of
salutogenesis. The result of this study showed that this particular Montessori school worked
salubrious for most children that learned and lived in this school. Everything indicated that for
most of the observed children at the Montessori school health was experienced SOC. There were
shown some signs that one observed children in this school did not experienced well- being, but
this was uncertain. The result of this study showed that through joyfulness in learning, a feeling
of security, self-determinaton and friendship SOC was experienced for the children involved.
SOC was mainly experienced through children`s feeling of security and their experience of
friendship.
The conclusion thrown from the study was that children`s sense of security and friendship are of
vital importance when it comes to a salubrious perspective in school. All the same, the
possibility of having a share in determining your own way of learning, and to experience a
joyfulness in learning, were also seen as important and healthful for the children in this
Montessori school.