Leverandørevalueringers bidrag til håndteringen av HMS i bygg- og anleggsprosjekter
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2753768Utgivelsesdato
2020Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Master's theses (RealTek) [1707]
Sammendrag
I Norge omsetter bygg- og anleggsbransjen for om lag 600 milliarder NOK årlig. Statens vegvesen står for over 10 prosent av denne omsetningen. Som en av de største aktørene i bransjen har Statens vegvesen et ansvar for å være et godt forbilde for kvalitet, standard, god ressursutnyttelse og ikke minst HMS. For å styrke sitt omdømme som en seriøs aktør har Statens vegvesen innført et evalueringssystem ved navn «Karakterboka». Evalueringssystemet skal måle leverandørers prestasjoner og bidra til vellykkede kontraktsgjennomføringer.
Denne masteroppgaven fokuserer på hvordan Karakterboka påvirker et prosjekt og hvordan den kan bidra i håndteringen av HMS. Da formålet med Karakterboka er å bidra til en vellykket kontraktsgjennomføring allerede fra anskaffelsesfase, utforskes det spesielt hvordan Karakterboka kan bidra i HMS-håndteringen i denne fasen. Hovedproblemstillingen i masteroppgaven er følgende:
Hvordan kan HMS-tall og egne erfaringer (Karakterboka) bidra i håndteringen av HMS?
Problemstillingen besvares gjennom en kvalitativ studie av litteratur, dokumenter og syv caseprosjekter. Data i casestudien hentes fra leverandørevalueringer i caseprosjektene samt intervjuer av involverte leverandører og av Statens vegvesen som byggherre. Litteraturstudien og dokumentstudien benyttes til å sette et teoretisk rammeverk og belyser resultatene i studien.
Det avdekkes flere utfordringer med håndteringen av HMS i Statens vegvesens prosjekter. Resultatene i oppgaven identifiserer at Karakterboka kan være et positivt bidrag til HMS-håndteringen og til andre områder i prosjektene. I tillegg kan den fungere som en motivator for at Statens vegvesens leverandører skal utføre sitt arbeid på best mulig måte. Det fremkommer imidlertid også at Karakterboka ikke kan brukes i henhold til sitt formål. Dermed kan ikke Karakterboka brukes i anskaffelsesfase slik Statens vegvesen ønsker, men den kan likevel være et godt verktøy i denne fasen. The construction industry in Norway has an annual turnover of about NOK 600 billion. The Norwegian Public Roads Administration (NPRA) accounts for more than 10 percent of this turnover. As one of the largest players in the industry, the NPRA has a responsibility to be a good role model for quality, standards, good resource utilization and not least HSE. That is why NPRA has introduced an evaluation system called “Karakterboka”. The purpose of the evaluation system is to measure the contractors’ performance and contribute to successful execution of the contract.
This master’s thesis focuses on how Karakterboka affects a project and how it can contribute to the management of HSE in a project. As the purpose of Karakterboka is to contribute to a successful contract execution from the procurement phase, the thesis particularly focuses on how Karakterboka can help to manage HSE in this phase. The main research question of this master’s thesis is:
How can HSE figures and own experiences (Karakterboka) contribute to manage HSE?