dc.contributor.advisor | Sebastian-Rivera, Agustin | |
dc.contributor.author | Risdal, Andreas | |
dc.coverage.spatial | Norway, Oslo | en_US |
dc.date.accessioned | 2021-04-13T11:05:42Z | |
dc.date.available | 2021-04-13T11:05:42Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/2737534 | |
dc.description.abstract | Den kompakte byen har lenge vært det ledende stedsutviklings-idealet i Norge for bærekraftig byutvikling. Samtidig domineres byene av motorisert trafikk, noe som leder til problematikk knyttet til store mengder klimagassutslipp og forurensning. Stedsutvikling er lovpålagt å fremme gode, attraktive og levedyktige bo- og nærmiljø, men likevel ser man antydninger til at sosiale aspekter ved kompakt byutvikling blir neglisjert.
Når man skaper kompakte byer er det viktig at man ivaretar og skaper infrastruktur som fremmer menneskers helse, trivsel og sosiale- og miljømessige forhold. Denne oppgaven studerer hvordan urbane veihierarkier og gateutforming kan transformeres for å bedre urbane miljøer og redusere forurensning. Sentralt i oppgaven er bærekraftig sentrumsutvikling gjennom omorganisering og utforming av gater. | en_US |
dc.description.abstract | The compact city has for a long time been the leading urban development ideal in Norway for sustainable urban development. At the same time, cities are dominated by motorized traffic, which leads to problems regarding large amounts of greenhouse gas emissions and pollution. City development is required by law to promote good, attractive and viable living spaces and local environments. But there are indications that social aspects of compact urban development are being neglected.
When creating compact cities, it is important that you guard and create infrastructure that promotes human health, well-being, social environments and environmental conditions. This thesis studies how urban road hierarchies and street design can be transformed to improve urban environments and reduce pollution. Central in this assigment is sustainable urban development through reorganization and design of streets. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Norwegian University of Life Sciences, Ås | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no | * |
dc.subject | Grünerløkka | en_US |
dc.subject | Urban planning | en_US |
dc.subject | Public health | en_US |
dc.subject | Sustainability | en_US |
dc.title | Omorganisering av mobilitet i sentrumsområder - med fokus på bærekraft og forbedret folkehelse : prosjektområde: bydel Grünerløkka, Oslo | en_US |
dc.title.alternative | Reorganization of mobility in urban areas - with a focus on sustainability and improved public health : case study: bydel Grünerløkka, Oslo | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.subject.nsi | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Urbanisme og fysisk planlegging: 230::Urbanisme: 237 | en_US |
dc.description.localcode | M-LA | en_US |