Show simple item record

dc.contributor.advisorBørrud, Elin
dc.contributor.authorNæss, Liv Marit
dc.date.accessioned2021-04-12T19:01:27Z
dc.date.available2021-04-12T19:01:27Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2737396
dc.description.abstractBakgrunn Noen antagelser om den dynamikken som rår i eiendomsbransjen i dag, blant annet basert på det som kommer frem i mediene, i litteraturen og fra praktisk erfaring er at utbyggere ofte fokuserer på to hovedfaktorer, nemlig marginer og reguleringer, mens det å ta hensyn til brukerbehov og satse helhjertet på innovasjonsprosjekter er noe som kommer i annen rekke. Man tar seg ikke alltid nok tid til å jobbe med ide og konseptutvikling i startfasen og i mange tilfeller er ikke utfallet av utviklingsprosessen nytenkende, men heller av karakteren «det man forventer seg». Design tenkning er et prosessuelt verktøy som i mange tilfeller inkluderes i innovasjonsprosesser for å gjøre utfallet brukersentrert, nytenkende, involverende og for å minske risiko når det «endelige produktet» introduseres i markedet. En antagelse er derfor at en strukturert, dynamisk og brukerorientert prosess som design tenkning kan høyne verdien på sluttproduktet i eiendomsutviklingsprosesser dersom man ikke på forhånd har effektive prosesser på plass, som understøtter tverrfaglighet og samskapning. Hensikt Hensikten er å sette søkelys på temaet design thinking som prosess og potensiell tilnærming for brukerinvolvering og økt innovasjon i eiendomsutvikling. Basert på argumentasjonen innledningsvis, med hensyn til at eiendomsutvikling går for å være en noe tradisjonell bransje hvor marginer og reguleringer er hovedfokus, kan det være viktig å se til «best practice» og lære av andre bransjer som har gjort suksessfulle grep for å øke både brukerinvolvering og innovasjon gjennom menneskeorienterte prosesser og metoder. Metode I denne oppgaven vil jeg bruke et eksplorativt design og gjennomføre dybdeintervjuer som form for undersøkelse. Videre i kapittelet vil jeg gå grundigere igjennom bakgrunn for valg av forskningsdesign og metode, ettersom det å foreta de riktige metodevalgene har mye å si for innhenting av datagrunnlaget, og kvaliteten på analysen og drøftingen i etterkant. Funn og implikasjoner Etter å ha snakket med fire representanter fra toneangivende eiendomsutviklere i det norske markedet, som alle hadde kjennskap til design thinking enten gjennom direkte erfaring med metodikken eller gjennom forståelsen for hva man kan oppnå med denne type brukerorientert prosess, ser man at design thinking er en metode som både er aktuell og relevant også for eiendomsutviklingsbransjen å ta i bruk som et grep for effektiv medvirkning, brukerorientert verdiskapning og innovasjon. Det konkluderes også med at design thinking ikke kun er relevant i tidligfase eiendomsutvikling, men at metodikken har en hensikt i alle fasene, enten som spesifikk metodikk for å løse ulike problemstillinger som måtte oppstå eller også som et mindset eller en mentalitet som ivaretar brukerperspektivet i utviklingen av nye produkter, tjenester og omgivelser.en_US
dc.description.abstractBackground Some assumptions about the dynamics that prevail in the real estate industry today, based in part on what is shown in the media, in literature and from practical experience, are that developers often focus on two main factors, namely margins and regulations, while not taking user needs into account. Focusing on innovativ projects does not seem to be of highest priority. Another part that seems to be down prioritized is taking enough time to work with ideas and concept development in the start-up phase, and in many cases the outcome of the development process is not necessarily innovative, but rather of the character "what you would expect". Design thinking is way of working that in many cases is included in innovation processes to make the outcome user-centered and innovative, and also a good way of prototyping and testing the final product before it is introduced to the market. An assumption is therefore that a structured, dynamic and user-oriented process such as design thinking can increase the value of the end product in real estate development, if there are no effective processes in place in advance, which support interdisciplinarity and co-creation. Purpose The purpose is to shed light on the topic of design thinking as a process and potential approach for user involvement and increased innovation in real estate development. Based on the argument initially, with regard to real estate development being a somewhat traditional industry where margins and regulations are the main focus, it may be important to look at "best practice" and learn from other industries that have made successful moves to increase both user involvement and innovation through human-oriented processes and methods. Method In this thesis I will use an exploratory design and conduct in-depth interviews as a form of investigation. Further in the chapter, I will go more thoroughly into the background for the choice of research design and method, as making the right method choices has a lot to say for obtaining the data needed, and the quality of the analysis and discussion afterwards. Findings and implications After talking to four representatives from leading real estate developers in the Norwegian market, who all had knowledge of design thinking either through direct experience with the methodology or through the understanding of what can be achieved with this type of user-oriented process, one sees that design thinking is a method which is relevant also for the real estate development industry to use as a measure for effective participation, user-oriented value creation and innovation. It is also concluded that design thinking is not only relevant in early phase real estate development, but that the methodology has a purpose in all phases, either as a specific methodology for solving various issues that may arise or also as a mindset or a mentality that safeguards the user perspective in development of new products, services and environments.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherNorwegian University of Life Sciences, Åsen_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no*
dc.titleDesign thinking : prosessuelle grep for brukerorientert verdiskapning i tidligfase eiendomsutviklingen_US
dc.title.alternativeDesign thinking as process for user centered value creation in early stage real estate developmenten_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.versionsubmittedVersionen_US
dc.description.localcodeM-EUTVen_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal