Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorScholderer, Joachim
dc.contributor.authorSnellingen, Petter August Sjøholt
dc.contributor.authorNyholt, Brage Askild Hagen
dc.coverage.spatialNorwayen_US
dc.date.accessioned2021-02-01T14:42:27Z
dc.date.available2021-02-01T14:42:27Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2725647
dc.description.abstractWith the influx of big data, business analytics (BA) have become an increasingly influential part of all aspects of business. Through three studies, this thesis explores the state of BA in Norwegian companies using maturity and market orientation models as theoretical frameworks. The first study is an analysis of a large data set on digitalization, which finds that leadership capabilities are higher than digital capabilities. The second study consists of five interviews with industry experts, and looks in-depth on the current state and challenges related to BA. Lastly, study three provides a detailed overview of BA specific capabilities through a survey. From these studies, we find that senior management plays a key role in ensuring BA success, a factor that is generally well understood in Norwegian companies. The biggest challenges relate to data silos and BA-related skills with employees, which reduces the gains and impact from BA. Based on these findings, a framework is presented on how companies can ensure positive gains and impact from BA.en_US
dc.description.abstractStordata blir stadig mer aktuelt, og har allerede bidratt til dramatiske endringer for selskaper verden over. Gjennom tre studier utforsker denne masteroppgaven tilstanden for business analytics (BA) i Norge ved hjelp av modeller innenfor modenhet og markedsorientering som teoretisk rammeverk. Den første studien analyserer et større datasett om digitalisering, og finner at kapabiliteter innen lederskap er høyere enn digitale kapabiliteter. Studie to bygger på intervjuer med fem bransjeeksperter, og går i dybden på nåværende modenhet og utfordringer som møter norske selskaper i arbeidet med BA. Til sist kommer studie tre, som gir detaljert innsikt i bruk og tilstand for BA i rett under 50 norske selskaper, basert på vår egen spørreundersøkelse. Basert på disse studiene fremkommer det at toppledelsen spiller en nøkkelrolle for å sikre suksess med BA, et faktum som generelt er anerkjent og forstått hos norske selskaper. De største utfordringene knyttet til BA er datasiloer og manglende kompetanse hos medarbeidere, som reduserer gevinster og innvirkning fra BA. Basert på masteroppgavens funn, presenteres et helhetlig rammeverk for hvordan selskaper bør tilnærme seg BA for å høste gevinster.en_US
dc.language.isoengen_US
dc.publisherNorwegian University of Life Sciences, Åsen_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no*
dc.subjectBusiness Analyticsen_US
dc.subjectDigitalizationen_US
dc.subjectBusiness Intelligenceen_US
dc.subjectDigital Maturityen_US
dc.subjectAnalytics Maturityen_US
dc.subjectDigital Transformationen_US
dc.subjectData-driven Organizationsen_US
dc.subjectBig Dataen_US
dc.subjectDigital Capabilitiesen_US
dc.titleBusiness analytics capabilities in Norwegian organizations : current state, challenges and a roadmap towards future excellenceen_US
dc.title.alternativeBusiness analytics kapabiliteter i norske organisasjoneren_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.source.pagenumber147en_US
dc.description.localcodeM-ØAen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal