Business analytics capabilities in Norwegian organizations : current state, challenges and a roadmap towards future excellence
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2725647Utgivelsesdato
2020Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Master's theses (HH) [1138]
Sammendrag
With the influx of big data, business analytics (BA) have become an increasingly influential part of all aspects of business. Through three studies, this thesis explores the state of BA in Norwegian companies using maturity and market orientation models as theoretical frameworks. The first study is an analysis of a large data set on digitalization, which finds that leadership capabilities are higher than digital capabilities. The second study consists of five interviews with industry experts, and looks in-depth on the current state and challenges related to BA. Lastly, study three provides a detailed overview of BA specific capabilities through a survey. From these studies, we find that senior management plays a key role in ensuring BA success, a factor that is generally well understood in Norwegian companies. The biggest challenges relate to data silos and BA-related skills with employees, which reduces the gains and impact from BA. Based on these findings, a framework is presented on how companies can ensure positive gains and impact from BA. Stordata blir stadig mer aktuelt, og har allerede bidratt til dramatiske endringer for selskaper verden over. Gjennom tre studier utforsker denne masteroppgaven tilstanden for business analytics (BA) i Norge ved hjelp av modeller innenfor modenhet og markedsorientering som teoretisk rammeverk. Den første studien analyserer et større datasett om digitalisering, og finner at kapabiliteter innen lederskap er høyere enn digitale kapabiliteter. Studie to bygger på intervjuer med fem bransjeeksperter, og går i dybden på nåværende modenhet og utfordringer som møter norske selskaper i arbeidet med BA. Til sist kommer studie tre, som gir detaljert innsikt i bruk og tilstand for BA i rett under 50 norske selskaper, basert på vår egen spørreundersøkelse. Basert på disse studiene fremkommer det at toppledelsen spiller en nøkkelrolle for å sikre suksess med BA, et faktum som generelt er anerkjent og forstått hos norske selskaper. De største utfordringene knyttet til BA er datasiloer og manglende kompetanse hos medarbeidere, som reduserer gevinster og innvirkning fra BA. Basert på masteroppgavens funn, presenteres et helhetlig rammeverk for hvordan selskaper bør tilnærme seg BA for å høste gevinster.