Søkemotoroptimalisering av Sommerbutikken AS : en casestudie av hvordan SEO kan forbedre rangering, trafikk, brukeropplevelse og konvertering
Master thesis
Submitted version
Åpne
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2723847Utgivelsesdato
2020Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Master's theses (HH) [1071]
Sammendrag
Enhver bedriftseier som driver med markedsføring på søkemotorer må før eller siden ta stilling til om de skal benytte seg av betalt annonsering, søkemotoroptimalisering eller en kombinasjon av begge deler for å bli synlig for kunden. Denne masteroppgaven har hatt som formål å undersøke effekten av søkemotoroptimalisering som metode for søkemotormarkedsføring. Mer presist, om søkemotoroptimalisering vil føre til bedre rangering i det organiske søkeresultatet, økt trafikk, bedre brukeropplevelse og en større andel konverterende kunder.
For å undersøke dette ble det over en periode på 8 uker implementert utvalgte teknikker for søkemotoroptimalisering på casebedriften sin nettside. Effekten av SEO-implementeringene testes ved hjelp av Glimmix-modeller som statistisk analyse. Målet er å se om forøkelsen er større for de produktgruppene som har blitt optimalisert enn for de produktgruppene som ikke har blitt optimalisert. Jeg hadde antakelser om at søkemotoroptimalisering ville føre til at produktgruppene fikk en høyere plassering i det organiske søkeresultatet. Resultatene fra studien gir støtte for mine antakelser. Videre viser resultatene at søkemotoroptimalisering førte til flere visninger i det organiske søkeresultatet, noe som igjen resulterte i økt trafikk i form av et større antall økter til nettsiden. Dette ga også støtte for mine antakelser. Videre fant jeg støtte for at søkemotoroptimalisering ikke førte til en økning i konverteringer på nettsiden, i form av flere unike kjøp. Avslutningsvis viser resultatene fra studien at søkemotoroptimalisering ikke førte til at kunden tilbrakte lengere tid på nettsiden. Dette gir ikke støtte for mine antakelser om at søkemotoroptimalisering ville føre til at kunden fikk en bedre brukeropplevelse av nettsiden.
Det eksisterer tidligere forskning om søkemotormarkedsføring, men Zhang og Cabage (2017) trekker frem at de er av den oppfatning at mye av den tidligere forskningen som er gjort på området i stor grad tar for seg interaksjonen mellom søkemotoroptimalisering og betalt annonsering. Til tross for at det nå er noen å siden Zhang og Cabage (2017) var av den oppfatningen, deler jeg deres oppfatning om den forskningen som finnes om teamet i dag. Jeg håper at denne masteroppgaven vil bidra til kunnskap om søkemotoroptimalisering som metode for søkemotormarkedsføring. I tillegg håper jeg at den vil gjøre det enklere for casebedriften å ta stilling til om søkemotoroptimalisering burde bli en del av deres digitale markedsføringsstrategi i fremtiden. Any entrepreneur who undertakes marketing activities on search – will sooner or later have to decide on how to choose between paid advertising, search engine optimization (SEO) or a combination of both. The purpose of this thesis has been to analyze and to discuss the benefit of SEO as a marketing tool for search engine marketing. More precisely – I have tried to verify if systematic efforts adopted to SEO could contribute to higher rank in organic search; increased web traffic; improved user experience; and a higher share of converting visitors (clients).