Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBjønness, Birgitte
dc.contributor.authorSandneseng, Malin Arnesen
dc.date.accessioned2021-01-02T19:06:04Z
dc.date.available2021-01-02T19:06:04Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2721188
dc.description.abstractSterling og kolleger (2017) har uttrykt et behov for å analysere måtene kompetanser for bærekraftig utvikling kan utvikles på. I norsk kontekst er det lite praksisnær forskning på hvordan elever kan øve kompetanser for bærekraftig utvikling ved hjelp av et etablert tverrfaglig undervisningsprosjekt for bærekraftig utvikling (TUBU) med livssyklusanalyse. Forskningsspørsmålet for studien er: «Hvordan opplever elever i videregående skole at et tverrfaglig livssyklusanalyse-prosjekt har øvet deres systemtenkningskompetanse og selvbevisshetskompetanse for bærekraftig utvikling?» Datamaterialet er innhentet fra fokusgruppeintervjuer av ti elever som gjennomførte et tverrfaglig livssyklusanalyse-prosjekt for to år tilbake. Resultater fra studien indikerer at en tverrfaglig utforskning gjennom en livssyklusanalyse kan gi elevene en konkret forståelse for hvordan forbruk påvirker miljø, sosiale forhold og økonomi globalt gjennom livsløpet til et hverdagsprodukt. Elevene øver systemtenkningskompetanse.en_US
dc.description.abstractSterling and colleges (2017) emphasize that further research on competencies for sustainable development need to analyse the ways in which the competencies can be developed. In the Norwegian context, there is little practical research on how students can practice competences for sustainable development using an established interdisciplinary teaching project for sustainable development with a lifecycle-analysis. The research question for the study is: "How do high-school students experience that an interdisciplinary lifecycle analysis-project has enhanced their systems thinking -and selfawareness competencies for sustainable development?" The data were collected from focusgroup interviews of ten students who completed an interdisciplinary lifecycle analysis project two years ago. The results indicate that an interdisciplinary inquiry through a lifecycle-analysis can give students a concrete understanding of how consumption affects the environment, social conditions, and economics globally through the lifecycle of an everyday product. Students practice their systems thinking skills. Peer exhibitions exposed the students to lifecycle analyzes of their everyday products. This proved to be important for students to reflect on their role and evaluate their consumption. Several students point to the exhibitions, visits from stakeholders, and the Sweatshop documentary as exposure reasons why they made reasoned sustainable consumer choices after the project.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherNorwegian University of Life Sciences, Åsen_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleHvordan kan elever øve systemtenknings - og selvbevissthetskompetanse ved hjelp av et tverrfaglig livssyklusanalyse-prosjekt?en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.source.pagenumber72en_US
dc.description.localcodeM-LUNen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal