Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorIhlebæk, Camilla Martha
dc.contributor.authorEspelund, Mia Sofie
dc.coverage.spatialNorway, Østfold, Mysenen_US
dc.date.accessioned2020-10-18T14:19:30Z
dc.date.available2020-10-18T14:19:30Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2683455
dc.description.abstractBakgrunn: Elever på videregående skole har gjennom opplæringsloven rett til et helsefremmende læringsmiljø. Tilhørighet, sosial støtte og deltakelse i aktiviteter er alle viktige faktorer som bidrar til økt trivsel og redusert frafall i skolen. Mange ungdom faller også fra organiserte aktiviteter i ungdomstida. Gjennom program for folkehelsearbeid i kommunene har Mysen videregående skole (VGS) startet prosjektet «Ung nærmiljøarena» som skal fremme fellesskap og tilhørighet, i håp om at skolen skal fungere som en helsefremmende nærmiljøarena. Formålet med denne oppgaven var å få innblikk i hvordan elever opplever å delta i en av aktivitetene skolen har satt i gang gjennom prosjektet. Metode: Semistrukturert kvalitativt intervju ble benyttet som metode. Åtte elever som deltok i aktiviteten «rollespill» ble rekruttert og intervjuet i undersøkelsen. Utvalget besto av elever i alderen 16-19 år. Intervjuene foregikk en til en, ble tatt opp på lydfil og deretter transkribert Malteruds systematiske tekstkondensering ble benyttet for å analysere dataene. Resultater: I analysen kom det frem fire tema: Deltakelse i rollespillklubben opplevdes som en meningsfull aktivitet, fordi det var en aktivitet deltakerne likte, som var morsom, og som de selv hadde valgt å være med på. Å være på en aktivitet med personer som hadde de samme interessene som en selv førte til en følelse av tilhørighet, noe flere tidligere hadde savnet. Sosialt fellesskap innebar at deltakerne fikk mulighet til å møte personer fra hele skolen, og på den måten få et større nettverk. Rollespillklubben førte også til økt motivasjon, da spesielt en indre motivasjon for å fortsette å være med på rollespill. Konklusjon: Funnene i studien viste at deltagere i rollespillgruppa opplevde at tiltaket var meningsfullt, at det skapte tilhørighet, fellesskap og opplevdes som en motiverende aktivitet. Dette kan tyde på at de gjennom tiltaket opplevde økt tilhørighet, kompetanse og autonomi som er tre basale psykologiske behov ifølge Selvbestemmelsesteorien. Ifølge teorien kan dette øke indre eller autonom motivasjon og være med på å øke helse og livskvalitet. Studien bidrar derfor til å underbygge at det å bruke skolen som en nærmiljøarena kan virke positivt på elevenes trivsel, motivasjon og helse.en_US
dc.description.abstractBackground: Students in upper secondary school has through the Norwegian law of education the right to a school environment that promotes health. Belonging, social support and participation in activities are all important factors that increase well-being and reduce the risk of school dropout. A lot of students also drop out of organized activities during their youth. Mysen upper secondary school has started the project “Ung nærmiljøarena” to promote social ties and belonging, hoping the school will function as a “nærmiljøarena” (similar to the “Whole School Approach”). The aim of this study was to investigate the experiences of students taking part in one of the activities offered by the school. Method: A semi-structured qualitative interview was used as method. Eight students attending the activity “role-play” was interviewed. The participants were aged 16 – 19. The interviews were conducted as individual interviews, recorded as audio files and transcribed. Malteruds Systematic Text Condensation was used to analyze the data. Results: The analysis showed four themes: Participation in the role play group was experienced as a meaningful activity, as the participants liked the activity, it was fun, and it was something they had decided to take part in on their own. Taking part in an activity with people with the same interests lead to a sense of belonging, something several of them had been missing. Social ties meant that the participants got the opportunity to meet people from the whole school, and by that gain a stronger social network. The role play group also lead to increased motivation, especially as intrinsic motivation to continue with the activity. Conclusion: The findings of this study showed that participants of the role play group experienced the activity as meaningful, that it gave a sense of belonging, increased social ties and that they perceived the activity as motivating. This could indicate that they through this activity experienced increased sense of belonging, competence and autonomy, which are three basal psychological needs, according to the Self Determination Theory. According to the theory, this can increase intrinsic and autonomous motivation, as well as increase health and well-being. This study contributes to substantiate that using schools as a “nærmiljøarena” can be a positive contribution to students’ health and well-being.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherNorwegian University of Life Sciences, Åsen_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectFolkehelseen_US
dc.subjectTilhørigheten_US
dc.subjectMotivasjonen_US
dc.subjectSosialt fellesskapen_US
dc.subjectMeningsfulle aktiviteteren_US
dc.subjectNærmiljøarenaen_US
dc.title"Jeg møter jo folk jeg egentlig aldri har lagt merke til før" : en kvalitativ studie av elevers opplevelse av å delta i rollespillklubb på Mysen VGSen_US
dc.title.alternative"I'm meeting people I never really noticed before" : a qualitative study of students experience attending a role-play group at Mysen VGSen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.subject.nsiVDP::Medisinske Fag: 700::Helsefag: 800::Andre helsefag: 829en_US
dc.description.localcodeM-FOLen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal