Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorJohansen, Gerd
dc.contributor.advisorNordby, Mette Synøve
dc.contributor.authorBergstuen, Marthe
dc.coverage.spatialNorwayen_US
dc.date.accessioned2020-10-09T16:44:37Z
dc.date.available2020-10-09T16:44:37Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2682095
dc.description.abstractFagfornyelsen skal implementeres i den norske skolen fra og med høsten 2020, der både utforskende arbeid og bærekraftig utvikling ser ut til å bli viktig i både kompetansemål og den overordnede del. På bakgrunn av dette har det vært svært interessant å undersøke hvordan man kan jobbe med utforskende arbeid og bærekraftig utvikling på ungdomstrinnet. Denne masteroppgaven har bakgrunn i to læreres refleksjoner vedrørende utforskende arbeid med tema bærekraftig utvikling. Forskningsspørsmålet lyder som følge: Hvilke refleksjoner gjør lærerne seg underveis og etter utforskende arbeid med tema bærekraftig utvikling? Jeg har analysert lærernes refleksjoner, og sett hvilke faktorer som påvirket deres arbeid med et dyrkeprosjekt på 8. trinn. Studien har en kvalitativ tilnærming og det er brukt intervju som hovedkilde for innsamlet data. Intervjuene er gjennomført som både gruppeintervju med to lærere, samt individuelle intervju. Oppgaven er basert på et dyrkeprosjekt som er gjennomført på ungdomstrinnet. Studien har fulgt to lærere i deres arbeid med prosjektet, og det er deres utsagn som ligger til grunn for datamaterialet, analysen og funn. Funn i studien tyder på at det kan være mange faktorer som spiller inn når man skal jobbe utforskende med tema bærekraftig utvikling. Både støttestrukturer, kompleksitet i tema, metode og mål, samt tidsaspektet i undervisningen kan påvirke hvordan det utforskende arbeidet vil oppleves hos lærerne. Samtidig viser studien hvordan lærerne mener man kan jobbe med nøkkelkompetansen systemforståelse. Funn her tilsier at dette kan gjøres ved å bryte ned kompleksiteten og se på ulike tema og problemer innenfor bærekraftig utvikling.en_US
dc.description.abstractThe new curriculum “Fagfornyelsen” will be implemented in the Norwegian school from Autumn 2020, where both inquiry learning and sustainable development appear to be important. With this background, it is interesting to investigate how to work with inquiry learning and sustainable development at the youth level. This study is based on two teachers’ reflections about their work with a cultivation project at a middle school. The issue for this study is: What reflections does the teachers make meanwhile and after working with inquiry learning and sustainable development? The study has a qualitative approach and deals with the elements that can influence inquiry learning regarding to education for sustainable development. The thesis is based on a cultivation project carried out at a middle school. The study followed two teachers in their work with this cultivation project, and it is their statements that are used as the main data material for analysis and findings. The interviews were conducted as both group interviews with two teachers, as well as individual interviews. This study shows that there can be many different elements that influence working with inquiry learning and sustainable development. The findings suggest that scaffolding, complexity in theme, method and goals, as well as the time aspect of teaching can influence how the inquiry learning will be experienced by teachers. Findings also indicate how we can work with the key competence system-thinking. This can be done by breaking down the complexity and looking at various issues and problems within sustainable development.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherNorwegian University of Life Sciences, Åsen_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no*
dc.subjectBærekraftig utviklingen_US
dc.subjectUtdanningen_US
dc.titleUtforskende arbeid med tema bærekraftig utvikling : en analyse av to læreres refleksjoner rundt arbeidet med et dyrkeprosjekten_US
dc.title.alternativeInquiry learning with the theme sustainable development : an analysis of two teachers’ reflections about their work with a cultivation projecten_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.source.pagenumber80en_US
dc.description.localcodeM-LUNen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal