Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorArnesen, Nina Elisabeth
dc.contributor.advisorØstergaard, Edvin
dc.contributor.authorTollefsrud, Oda Haga
dc.coverage.spatialNorwayen_US
dc.date.accessioned2020-10-09T13:07:29Z
dc.date.available2020-10-09T13:07:29Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2682066
dc.description.abstractI denne undersøkelsen var målet å se hvordan vurdering for læring blir praktisert under praktisk arbeid i naturfag, hvordan det forstås og hvilke erfaringer lærere og elever har med vurdering for læring. For å finne svar på dette observerte jeg en naturfagstime med praktisk arbeid, og intervjuet læreren og en fokusgruppe med elever om deres forståelse og erfaring med Vurdering for læring. Gjennom observasjonen så jeg etter ulike kjennetegn ved vurdering for læring og i intervjuene hadde jeg et spesielt fokus på deres erfaringer med elever som er involvert i egen læring. Intensjonen med masterarbeidet var å bidra til innsikt i arbeidet rundt praktisk arbeid og vurdering for læring som en felles vurderingsmetode. Forskningsspørsmålet ble definert til: Hvordan benyttes vurdering for læring i tilknytning til praktisk arbeid i naturfag? Det er etter hvert gjort mye forskning innenfor feltet vurdering for læring og feltet praktisk arbeid i naturfag. Som sentralt teorigrunnlag i denne oppgaven er arbeider av Hopfenbeck, Black og Wiliam, Ottander og Grelsson brukt, deres forskning og teorier er benyttet sammen med Wiliam og Thompsons (2007) rammeverk for formativ vurdering. Rammeverket resulterte i fem formative strategier: læringsmål og kjennetegn på måloppnåelse, klasseromsdiskusjoner, tilbakemeldinger fra lærer til elev, hverandrevurdering og elevinvolvering. Disse strategiene har vært grunnlaget for struktureringen av funnene. For å kunne besvare forskningsspørsmålet observerte jeg en læringsøkt med praktisk arbeid i naturfag og intervjuet lærer og en fokusgruppe med elever. På denne måten kunne jeg oppdage likheter og ulikheter som dannet utgangspunktet for drøftingene. Denne studien har tre hovedfunn. Funnene antyder at det er enklere å praktisere elevinvolvering under praktisk arbeid i naturfag, hvorav elevinvolvering er en sentral del av vurdering for læring. Videre tyder funnene på at det er mulig å praktisere mange av prinsippene for vurdering for læring på tross av at lærere og elever ikke har en komplett forståelse av begrepet vurdering for læring. Det siste funnet antyder at det er enklere å gjennomføre alle de tre tilbakemeldingsnivåene selvregulerings-, produkt- og prosessnivå som er viktige for vurdering for læring, under et praktisk arbeid i naturfag.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherNorwegian University of Life Sciences, Åsen_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no*
dc.subjectPraktisk arbeiden_US
dc.subjectNaturfagen_US
dc.subjectUndervisningen_US
dc.titleVurdering for læring ved praktisk arbeid i naturfag : en kvalitativ undersøkelse av hvordan vurdering for læring benyttes i tilknytning til praktisk arbeid i naturfagen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.versionsubmittedVersionen_US
dc.source.pagenumber90en_US
dc.description.localcodeM-LUNen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal