Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorAarset, Bernt
dc.contributor.authorAxelsen, Mia Yu
dc.contributor.authorEspeland, Atle
dc.coverage.spatialNorway, Akershus, Åsen_US
dc.date.accessioned2020-09-29T15:11:07Z
dc.date.available2020-09-29T15:11:07Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2680382
dc.description.abstractFormålet med denne oppgaven er å gi en innsikt i utfordringer som ansatte opplever som følge av digitale endringsprosesser og konsekvensene dette får for de ansattes evne og vilje til å bidra til virksomhetens arbeid med å fornye arbeidsprosessene sine. For å gjøre dette har vi tatt utgangspunkt i en case som omhandler innføringen av læringsbrett i grunnskolene i Ås kommune. Problemstillingen og medfølgende forskningsspørsmål tar utgangspunkt i sentrale teorier og rammeverk knyttet til individers forhold til læring og stress. Albrecht sine fire stresstypologier, Ragu-Nathan et al. sine årsaker til teknostress, og litteratur innen klassiske læringsteorier er sentrale empiriske rammeverk som er benyttet i denne oppgaven. Videre har vi undersøkt lærernes opplevelse av endringer i arbeidshverdagen som følge av koronaviruset, med tanke på gjennomføring av digital undervisning hjemmefra og utfordringer knyttet til dette. Studien er gjennomført som en kvalitativ undersøkelse med ni lærere fra Ås kommune sine grunnskoler.en_US
dc.description.abstractThe purpose of this study is to provide insight into the challenges that employees experience as a result of processes related to digital change, and the consequences this will have for employees' ability and willingness to contribute to the company's effort on renewing their work processes. To do this, we based the study on a case that deals with the introduction of tablet computers in primary schools in Ås municipality. The problem and accompanying research questions are based on central theories and frameworks related to individuals’ relationships with learning and stress. Albrecht's four stress typologies, RaguNathan et al.’s causes of techno-stress, and literature within classical learning theories are central empirical frameworks used in this study. Furthermore, we have examined the teachers' experience of changes in their working lives as a result of the coronavirus, in terms of teaching digitally from their homes and the challenges associated with it. The study was conducted as a qualitative study with nine teachers from Ås municipality's primary schools.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherNorwegian University of Life Sciences, Åsen_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no*
dc.subjectDigitaliseringen_US
dc.subjectStressen_US
dc.subjectLæringen_US
dc.titleUtfordringer knyttet til digitaliseringen av grunnskolen i Ås kommuneen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.versionsubmittedVersionen_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200en_US
dc.source.pagenumber100en_US
dc.description.localcodeM-ØAen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal