Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorLillebye, Einar
dc.contributor.authorEgeland, Hans Christian
dc.coverage.spatialNorway, Rogalanden_US
dc.date.accessioned2020-03-13T11:09:08Z
dc.date.available2020-03-13T11:09:08Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2646706
dc.description.abstractBussveien er det største prosjektet i Bymiljøpakken Nord-Jæren. I 2023 vil Bussveien være ferdig bygget og bli Europas lengste bussvei med en totallengde på omtrent 50 kilometer. Traseen går fra Tananger og Kvernevik til Stavanger sentrum og derfra sørover mot Forus, Sandnes og Vatne. Bussveien er et BRT-prosjekt. Det står for Bus Rapid Transit, og er en kollektivløsning basert på busser med høy kapasitet, hyppige avganger og høy hastighet. Bussen skal ha høy prioritering i trafikkbildet. Egne traséer, lysreguleringer og andre løsninger skal sørge for dette. Med Bussveien ønsker fylkeskommunen å skape en sterk kollektiv ryggrad gjennom regionen med et totalkonsept som vil bli et felles kjennemerke. I denne oppgaven drøftes Bussveiens holdeplasser og hvilken rolle de har i prosjektet. Den undersøker hvordan utforming og arkitektur påvirker bruk, holdninger og identitet. Oppgaven avsluttes med forslag for mulig utforming av holdeplasser langs Bussveien Nord-Jæren.en_US
dc.description.abstractBussveien is the largest project in the urban environment package of Nord-Jæren. By 2023, Bussveien will be completed and become Europe’s longest bus road with a total length of 50 kilometers. The road runs from Tananger and Kvernevik to the center of Stavanger and from there south towards Forus, Sandnes and Vatne. Bussveien is a BRT project. It stands for Bus Rapid Transit, and is a public transport solution based on high capacity buses, frequent departures and high speeds. The bus has high priority in traffic and achieves this with designated lanes, traffic signals and other solutions. With Bussveien the county council wants to create a strong backbone for public transport throughout the region with a total concept that will become recognizable. In this thesis I discuss how bus stops plays an important part in how design and architecture affect usage, attitudes and identity. The last part of the thesis includes suggestions for possible designs for the bus stops along Bussveien Nord-Jæren.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherNorwegian University of Life Sciences, Åsen_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no*
dc.subjectMiljøpsykologien_US
dc.subjectRogalanden_US
dc.subjectSolaen_US
dc.subjectSandnesen_US
dc.subjectKollektivtransporten_US
dc.subjectSamferdselen_US
dc.subjectRegional planleggingen_US
dc.titlePlan- og designkonsept for holdeplasser langs Bussveien i Rogaland Fylkeskommuneen_US
dc.title.alternativePlanning and design concept for stops along Bussveien in Rogaland countyen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.source.pagenumber82en_US
dc.description.localcodeM-LAen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal