Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorMartinsen, Thomas
dc.contributor.authorHoff, Ole
dc.date.accessioned2019-10-30T15:14:33Z
dc.date.available2019-10-30T15:14:33Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2625475
dc.description.abstractØkende energibehov og mål om å redusere klimagassutslipp presser frem endringer i energisektoren. Fra fossil til fornybar, fra forbrenningsmotor til elektrisk. Elektrifisering av bilparken er i gang i Norge. Den begynner å få fotfeste, og mange ser nå elbil som et reelt alternativ til bensin- og dieselbil. En viktig årsak er at batteriene har fått betraktelig forbedret lagringskapasitet og levetid, samt at de går mye kjappere å lade. Så gode er batteriene blitt at det er synd de står mesteparten av tiden og venter på å bli brukt. Det er her vehicle-to-grid (V2G) kommer inn i bildet. Man kan nemlig bruke batteriene selv om bilen står stille! Når behovet for energien er større i strømnettet enn i bilen, er det også en betalingsvillighet for dette i energimarkedene, og markedene trenger mer fleksibilitet. Og når prisen for energien er høyere i strømnettet enn fra bilbatteriet og du trenger energi, hvorfor ikke ta den fra bilen? Og hvis du har stort energibehov og mange biler, som for eksempel en flyplass og en flyplassparkering, kan denne fleksibiliteten kanskje hjelpe deg å holde kostnadene nede.nb_NO
dc.description.abstractThis thesis makes use of electricity consumption from Oslo Airport to estimate the value of Vehicle-to-grid (V2G) on the parking lot by the airport. Using Microsoft Office Excel and Python, the data is separated into the need for energy and the need for power. Present value for the project is calculated from the savings in demand rate. The study concludes that it’s probably too early to make use of such a large scale V2G park, but that it may be viable when the costs for chargers decline and more vehicles are V2G compatible.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNorwegian University of Life Sciences, Åsnb_NO
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no*
dc.titleLønnsomhetsanalyse av V2G-parknb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.description.localcodeM-IØnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal