Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorXue, Jin
dc.contributor.authorHalvorsen, Vilde Brækkan
dc.coverage.spatialNorwaynb_NO
dc.date.accessioned2019-10-30T13:38:27Z
dc.date.available2019-10-30T13:38:27Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2625442
dc.description.abstractIn some Norwegian urban areas, the demand for housing entails rapidly increasing housing prices, which might pose a challenge for the municipalities. Unevenly distributed price levels between subareas pose a risk of socio-economic segregation as different income groups might cluster in areas offering dwellings within their budget. Several municipalities consider this development undesirable, Ski being one of them. They indicate a wish for socially mixed residential areas, which is the starting point of this thesis. It could however be challenging to pursue this in physical planning, as social considerations lack emphasis in the Planning and Building Act. The thesis therefore investigates how the municipality of Ski pursue stated objectives connected to social mix through the case of a specific housing development. Further, I discuss how different approaches to planning might have affected the ability to pursue such objectives, and the possible need for additional measures. The study uncovers that the municipality in this case have utilized few of the available measures to push the development in a direction of socially mixed residential areas. Further, the most important issue when it comes to clustering of different income groups, namely price, are proven difficult to affect through physical planning. As follows, the housing development investigated in this thesis will most likely end up as relatively homogenous considering income groups. There is a wide range of possible explanations to this, some discussed in this thesis. Due to a shift towards a market-oriented planning, private developers have gained extensive influence in the planning process, and are currently the main provider of housing. Municipalities dependent on private development might therefore take the role as a facilitator for investment rather than securing social considerations. Participation programs could however contribute to secure interests regarding social mix. On the other hand, facing arguments formed by developers drilled in communication, representatives for these interests might struggle to be heard. The ability to secure socially mixed residential areas might therefore require some changes. Within the frames of the current planning system, I am therefore briefly discussing the suggestion of extending the use of existing measures, establishing new ones.nb_NO
dc.description.abstractI enkelte av Norges urbane områder medfører etterspørselen etter boliger raskt økende boligpriser, som kan innebære en utfordring for kommunene. Ujevn fordeling av prisnivåer mellom delområder utgjør en risiko for sosioøkonomisk segregering der ulike inntektsgrupper samles i områder som tilbyr boliger innenfor deres budsjett. Flere kommuner anser denne utviklingen som uønsket. Ski er en av dem, og indikerer et ønske om sosialt blandede boligområder. Dette er dermed utgangspunktet for denne oppgaven. Plan- og bygningsloven pekes på som det viktigste verktøyet kommunene har for å påvirke boligutviklingen. Da sosiale hensyn er tillagt liten vekt i, kan det imidlertid være utfordrende å oppnå sosialt blandende boligområdet ved hjelp av fysisk planlegging. Oppgaven undersøker derfor hvordan Ski kommune forfølger uttalte mål knyttet til sosial blanding gjennom et bestemt boligutviklingsprosjekt. Videre diskuterer jeg hvordan ulike tilnærminger til planlegging kan ha påvirket mulighetene til å forfølge slike mål og om det kan sies å være et behov for ytterligere virkemidler. Studien avdekker at kommunen i dette tilfellet har benyttet få av de tilgjengelige virkemidlene for å styre utviklingen i retning av sosialt blandede boligområder. Videre er det påvist at den største utfordringen når det gjelder blanding av ulike inntektsgrupper, nemlig pris, er vanskelig å påvirke gjennom fysisk planlegging. Som følger vil det fremtidige boligområdet undersøkt i denne oppgaven kunne ende opp som relativt homogen med tanke på inntektsgrupper. Det er et bredt spekter av mulige forklaringer på dette, og noen av de mest sentrale blir diskutert i denne oppgaven. Gjennom et skifte mot mer markedsorientert planlegging har private utviklere fått stor innflytelse i planleggingsprosessen, og er nå den viktigste leverandøren av boliger. Kommuner som er avhengige av privat utbygging, har derfor et insentiv for å ta rollen som tilrettelegger for privat investering på fremfor å sikre sosiale hensyn. Medvirkning kan imidlertid bidra til sikre interesser med hensyn til sosial blanding. På den annen side, i møte med argumenter fra av utbyggere godt trent i kommunikasjon kan det være utfordrende for de som representerer sosiale interesser å bli hørt. For kunne sikre sosialt blandede boligområder kan det derfor være nødvending med noen endringer. Innenfor rammen av dagens planleggingssystem diskuterer jeg derfor kortfattet forslaget om å utvide bruken av eksisterende tiltak, og eventuelt etablering av nye.nb_NO
dc.language.isoengnb_NO
dc.publisherNorwegian University of Life Sciences, Åsnb_NO
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no*
dc.subjectLand-Use Planningnb_NO
dc.subjectSkinb_NO
dc.titleThe pursuit of social mix in housing through physical planningnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Urbanism and physical planning: 230::Planning history, planning theory and planning methodology: 231nb_NO
dc.source.pagenumber80nb_NO
dc.description.localcodeM-BYREGnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal