Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorJohansen, Gerd
dc.contributor.authorMedhus, Vegard
dc.coverage.spatialNorwaynb_NO
dc.date.accessioned2019-10-11T11:20:08Z
dc.date.available2019-10-11T11:20:08Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2621596
dc.description.abstractFysikkfaget blir sett på som et av de vanskeligste fagene i den videregående skolen i Norge. Det kreves en rekke ferdigheter av våre fysikkelever og bruk av representasjoner utgjør en stor del av fysikkfaget. Elevene skal kunne bruke grafer, figurer, formler, tekst og muntlige forklaringer i sin innlæring av fagstoffet. De skal også bevege seg mellom disse representasjonene, noe som oppleves som utfordrende av de fleste elever. Denne masteroppgaven handler om hvordan lærere tilrettelegger for fysikkforståelse gjennom bruk av representasjonsformer. Derfor har jeg også tatt for meg fysikkforståelse, et begrep som er grundig behandlet innen realfagsdidaktikk. Teoridelen er fokusert inn mot fysikkforståelse, representasjoner og representasjonsbruk. Studien har en kvalitativ tilnærming, og jeg har brukt gruppeintervju som forskningsmetode for å besvare min problemstilling. Jeg har gjennomført gruppeintervju av lærere ved to videregående skoler, og dette utgjør kilden til mine data. Studien viser at lærerne og litteraturen fremhever de samme tingene i sin beskrivelse av fysikkforståelse. Refleksjon og veksling mellom representasjoner er et tydelig kjennetegn på fysikkforståelse, men lærerne vektlegger problemløsningsevnen mer enn litteraturen. Lærernes bruk av representasjoner er målrettet og teoretisk forankret. Det legges opp til en praksis der elevene veksler mellom representasjoner, noe som brukes i forskjellige undervisningssammenhenger. Elevene gis muligheten til å se sammenhengen mellom de ulike representasjonene, og på denne måten skape forståelse for fagstoffet.nb_NO
dc.description.abstractPhysics is regarded as one of the most difficult subjects in the upper secondary school in Norway. A number of skills are required of our physics students and the use of representations forms a large part of the physics subject. The pupils should be able to use graphs, figures, formulas, text and oral explanations in their teaching of the subject matter. They also have to move between these representations, which is perceived as challenging by most students. This master's thesis is about how teachers facilitate physics understanding through the use of representation. Therefore, I have also taken on physics understanding, a concept that has been thoroughly addressed in science didactics. The theory part is focused on understanding physics, representations and the use of multiple representations. The study has a qualitative approach, and I have used a group interview as a research method to answer my research questions. I have conducted group interviews with teachers at upper secondary schools, and this is the data source for this research. The study shows that teachers and literature emphasize the same things in their description of physics understanding. Reflection and alternation between representations is a clear characteristic of physics understanding, but the teachers emphasize the problem-solving ability more than the literature. The teachers' use of representations is targeted and theoretically rooted. A practice is set up where students alternate between representations, which are used in different educational contexts. The pupils are given the opportunity to see the connection between the different representations, and in this way create understanding of the subject matter.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNorwegian University of Life Sciences, Åsnb_NO
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no*
dc.subjectDidaktikknb_NO
dc.subjectFysikknb_NO
dc.titleFysikklæreres bruk av representasjonernb_NO
dc.title.alternativePhysics teachers` use of representationsnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.description.versionpublishedVersionnb_NO
dc.description.localcodeM-LUNnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal