Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBerg, Kristin Marie
dc.contributor.authorRosenlund, Hedda Sæther
dc.coverage.spatialNorwaynb_NO
dc.date.accessioned2019-09-23T13:13:09Z
dc.date.available2019-09-23T13:13:09Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2618269
dc.description.abstractBakgrunnen for denne masteroppgaven er de nasjonale målsetningene om en omstilling mot en mer bærekraftig og miljøvennlig byutvikling, også kjent som "det grønne skiftet". Målsetningene ble satt som følge av at de fleste norske byer kan forvente befolkningsvekst i årene som kommer, noen byer mer enn andre. For å imøtekomme denne befolkningsveksten på en bærekraftig måte er det anbefalt å fortette i sentrumsområder og rundt kollektivknutepunkter. I tillegg er det et sentralt mål å redusere bilbruk og trafikkvolum for å bedre bymiljøene. Det er i mange byer allerede kamp om arealene, og mye areal går i dag til veier og parkering. Dersom bilen blir et mindre dominerende element i bybildet kan mye areal spares og brukes til andre ting enn parkering eller vei. Denne oppgaven tar for seg selvkjørende kjøretøy og hvordan de kan påvirke bybildet og kvalitetene i byen slik vi kjenner dem i dag. Videre sees det i oppgaven på hvordan slike nye teknologiske løsninger kan håndteres i fremtidig byplanlegging. For å se litt mer konkret hvilke muligheter og utfordringer selvkjørende kjøretøy vil gi i byen brukes Kjeller flyplassområde som case-område. Flyplassen ligger like utenfor Lillestrøm sentrum, og frem til nå har Forsvaret drevet virksomhet på området. Etter planen skal deres virksomhet avhendes innen 2023, og området vil da være svært aktuelt for byutvikling, da det også ligger innenfor "prioriterte områder" for utvikling av Lillestrøm by. Det er i dag mye usikkerhet rundt selvkjørende kjøretøy og hvilken betydning de vil ha for samfunnet vårt. Teknologien har også en lang vei å gå enda før slike kjøretøy kan bli en realitet på norske veier. Mye usikkerhet og mangelfull kunnskap og utprøving av kjøretøyene gjør det vanskelig å si noe konkret om hvilken effekt det vil ha. Oppgaven avdekker likevel at selvkjørende kjøretøy potensielt kan ha svært positiv effekt på byene i lys av nasjonale målsetninger om redusert bilbruk og bærekraftig byutvikling: ved å sette kjøretøyene inn i system med delte samkjørte kjøretøy kan det redusere bilbruk og trafikkvolum, frigjøre store mengder parkeringsarealer, gi mer plass til, og tilrettelegging for, myke trafikanter, og gjøre hverdagstransporten mer effektiv og fleksibel. Samspill med andre trafikanter er derimot i dag en stor utfordring, og kan gjøre en slik løsning utfordrende med tanke på blandet trafikk i sentrumsområder. Settes kjøretøyene derimot ikke i et slikt system, slik at alle får tilgang til egne individuelle tjenester, vil det kunne skape kaos i byen. I verste fall vil dagens utfordringer eskalere ytterligere, med flere biler på veiene, mer kø, mindre attraktive byrom og færre mennesker i gatene. Basert på dette har arbeidet med oppgaven resultert i 7 foreslåtte retningsgivende prinsipper for hvordan selvkjørende kjøretøy kan håndteres i fremtidig byplanlegging. Oppgaven avdekker samtidig at løsninger må vurderes opp mot behov og forutsetninger på hvert enkelt sted for å kunne tilrettelegge for et så godt tilbud som mulig.nb_NO
dc.description.abstractThis master´s thesis is based on the national goals for a transition towards a more sustainable and environmentally friendly urban development. These goals are a result of an epected population growth in most norwegian citites in the years to come, some cities more than others. To cater for this growth in a sustainable way it is recommended to densify and strive for compact city development in central parts of the cities and around public hubs. In addition it is a key goal to reduce car use and traffic volumes in order to improve urban environments. there is already battle for space in many cities, and today a lot of space is used for roads and parking. By reducing the dominance of the car, a lot of this space can be transformed into more beneficial functions for the society. The thesis deals with selv-driving vehicles and their possible influence on the cityscape and the qualities of a city as we know them today. Furthermore, new technological solutions are assesed in terms of their influence on future urban planning. In order to see more specific what opportunities and challenges self-driving vehicles might provide, Kjeller Airport was used as a case area. The airport is located just outside Lillestrøm city centre, and has until now been operated by the Armed Forces. However, their business is planned to be removed by 2023, and the somewhat empty area will be opened for urban development. By now there has been a lot of uncertainty about self-driving vehicles and their influence on society. The technology needs to be further develped in order for such vehicles to become a reality on the roads in Norway. Uncertainty and unsufficient knowledge and testing makes it difficult to say anything specific about the possible effects self-driving vehicles might have. Nonetheless, the thesis reveals that self-driving vehicles could potentially have a positive effect on cities in light of the national goals for reduces car use and sustainable urban development: by putting these vehicles into a clear system with shared vehicles , car use and traffic volumes can be reduced, a lot of parking space can be freed up, giving more space to facilitate for soft road users, and everyday transport could be made for efficient and flexible. On the other hand, self-driving vehicles in interaction with other road users is a big challenge today. Due to this, such solutions can be challenging with regard to mixed traffic in urban areas. If, on the other hand, self-driving vehicles are not put into such systems so that anyone can access their own individual service, it could lead to chaos in the city. At worst, today´s traffic- and transport challenges could escalate even further introduving more cars on the roads, more traffic congestions, less attractive urban spaces, and lesspeople in the streets. Based on this, 7 guiding principles have been developed as a suggestion for how self-driving vehicles can be handled in future urban planning. Furthermore, the thesis reveals that solutions must be adjusted to the needs of each individual location in order to facilitate the best possible service.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNorwegian University of Life Sciences, Åsnb_NO
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no*
dc.subjectFremtidig mobilitetnb_NO
dc.subjectBærekraftig byutviklingnb_NO
dc.subjectIntelligente transportsystemernb_NO
dc.subjectKunstig intelligensnb_NO
dc.titleSelvkjørende kjøretøy : muligheter og utfordringer for fremtidig byplanleggingnb_NO
dc.title.alternativeAutonomous vehicles : possibilities and challenges for future urban planningnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.description.versionsubmittedVersionnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200nb_NO
dc.source.pagenumber132nb_NO
dc.description.localcodeM-BYREGnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal