Kreative utøveres tilnærming til forretningsmodeller og entreprenørskap : med mål om å gjøre kunsten økonomisk levedyktig
Master thesis
Submitted version
Date
2019Metadata
Show full item recordCollections
- Master's theses (HH) [1072]
Abstract
Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie som er basert på semistrukturert intervju av tjueni kreative utøvere som driver egen virksomhet i form av enkeltpersonforetak.
Oppgaven tar for seg kreative utøvere sin tilnærming til forretningsmodeller og entreprenørskap, og har som mål å kartlegge viktige faktorer for å kunne gjøre kunsten økonomisk levedyktig. Studien har en fenomenologisk tilnærming og belyser følgende problemstilling:
Hvordan oppnår kreative utøvere økonomisk levedyktighet?
Funnene ble analysert med to dataanalyse metoder. Tematisk analyse og Gioia metoden.
Oppgavens teoretiske del er delt opp i to deler. Den ene delen redegjør for forretningsmodell som verktøy sett i lys av Osterwalder og Pigneurs (2010) forretningsmodell rammeverk. Den andre tar for seg et utvalg entreprenørskapsteori, henholdsvis; entreprenøren, den sosiale entreprenøren, kulturentreprenøren, kunstentreprenøren og den sosiokulturelle entreprenøren.
Studien belyser kreative utøveres erfaringer om å drive egen virksomhet, og kartlegger viktige faktorer for å kunne leve av kunsten. De empiriske funnene i denne studien viser at kunnskap om entreprenørskap og forretningsmodeller sett i sammenheng er avgjørende kriterier for kreative utøvere som har som mål å oppnå økonomisk levedyktighet. Studien innehar ny empiri som har praktisk verdi for kreative utøvere, og kan være med på å bidra til videreutvikling av kompetansehevingstiltak for kreative utøvere. This thesis is a qualitative study based on semi-structured interviews with twenty-nine artists and cultural workers that run a sole proprietorship. The focus area of the thesis is their approach to business models and entrepreneurship, aiming to portray important aspects on how to make the arts economically viable. The study has a phenomenological approach, and examines the following research question:
How do artists and cultural workers achieve economic viability for their arts?
The findings were analysed using two different analytical methods. Thematic analysis and the Gioia method.
The thesis theoretical chapters are divided into two sections. Part one attends to the business model as a tool in light of Osterwalder & Pigneur´s (2010) business model canvas. The second part takes on selected entrepreneurship theories, respectively; the entrepreneur, the social entrepreneur, the cultural entrepreneur, the arts entrepreneur and the sociocultural entrepreneur.
The study sheds light on artists and cultural workers experience on running a sole proprietorship, and portray key factors on how to make a living from art. The empirical findings in this study show that the combination of entrepreneurship and business model knowledge, is a critical criteria for artists and cultural workers that seek economical viability for their arts. The study contains new research that has practical value for artists and cultural workers, and could also potentially contribute to further development of competency building initiatives