Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorRaanaas, Ruth Kjærsti
dc.contributor.authorSandell, Cecilia
dc.date.accessioned2019-08-21T12:45:35Z
dc.date.available2019-08-21T12:45:35Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2609562
dc.description.abstractBackground and objective: Maintaining good physical, mental and social health is a challenge among students in higher education in Norway today. At the same time outdoor physical activity, in the Norwegian term: “Friluftsliv”, proves to be a potential health-promoting arena, also for this group. This study aims to explore what kind of outdoor activities Norwegian students prefer, what kind of meaning nature provides the students and which qualities in the environment they consider relevant for the pursuit of physical activity outdoors. One of the goals was also to compare genders or ages related to the factors above. Method: This study is a quantitative survey based on an electronic questionnaire. The questionnaire was developed for the purpose based on a literature-review of relevant empirical and theoretical data. Students were recruited from the Norwegian University of Life Sciences where 5193 students received the questionnaire, of which 815 responded to the entire survey. The data was analysed with the statistical program JMP Pro 14, where descriptive analyses were carried out in addition to exploration in gender- and age-differences. Results and conclusion: Most of the students in the survey state that they engage in some form of physical activity outdoors. Walking is the most common activity, both in summer and winter. Cross-country skiing is also frequently practiced in the winter and bathing in the summer. Most students’ favours hiking and swimming outdoors during the summer and skiing and alpine activities during winter. Feeling of meaningfulness through nature displays in the perceived importance of the natural environment to reduce stress, feel joy and freedom, environmental change, and physical activity. Soundscape seems to be the most important quality of the environment and differs from other qualities. Nature seems to be used both as a social arena and as an arena to escape from socializing and can therefore be important for both as needed. Facilitating a diverse “Friluftsliv” as a health-promoting arena that promotes physical activity, can reduce stress, creates joy and provide a sense of freedom for students can be of importance in the health-promoting public health work.nb_NO
dc.description.abstractBakgrunn og hensikt: Å opprettholde en god fysisk, psykisk og sosial helse er en utfordring blant studenter ved høyere utdanning i Norge i dag. Samtidig har friluftsliv og opphold i natur vist seg å være en gunstig helsefremmende arena, også for denne gruppen. I denne undersøkelsen er hensikten å utforske nærmere hva slags friluftsliv studenter prefererer, hva slags mening opphold i natur gir dem, og hvilke kvaliteter ved omgivelsene som anses som relevante for faktisk utøvelse av friluftsliv. Det var også et mål å sammenligne kjønn eller aldersgrupper på faktorene nevnt over. Metode: Undersøkelsen er en kvantitativ tverrsnittsundersøkelse som tar utgangspunkt i et elektronisk spørreskjema. Spørreskjemaet er utviklet for formålet basert på litteratur-gjennomgang av relevant empiri og teori. Utvalget er hentet fra Norges Miljø- og Biovitenskapelige universitet, hvor spørreskjemaet ble sendt ut til 5193 e-postadresser, hvorav 815 responderte ved å svare på hele undersøkelsen. Dataene ble analysert i det statistiske programmet JMP Pro 14, hvor deskriptive analyser ble gjennomført i tillegg til at kjønns- og aldersforskjeller ble utforsket. Resultat og konklusjon: De fleste studentene i undersøkelsen oppgir å drive med en eller annen form for fysisk aktivitet utendørs. Tur til fots er svært utbredt blant utvalget både sommer og vinter, men også ski er frekventert relativt hyppig på vinterstid og bading sommerstid. De fleste studentene favoriserer fotturer og bading om sommeren og ski og alpine aktiviteter om vinteren. De meningsopplevelsene naturen byr på som utvalget mener er viktigst er stressredusering, følelse av glede og frihet, miljøforandring og fysisk aktivitet. Stillhet er den kvaliteten ved naturmiljøet studentene foretrekker mest og skiller seg ut fra andre kvaliteter. Naturen ser ut til å brukes både som en sosial arena og som en arena for å unnslippe sosialt samvær, og kan altså være viktig for begge deler alt etter behov. Å legge til rette for variert friluftsliv som en helsefremmende arena som kan promotere fysisk aktivitet, redusere stress, skape glede og gi følelse av frihet for studenter kan være av betydning i helsefremmende folkehelsearbeid.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNorwegian University of Life Sciences, Åsnb_NO
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no*
dc.subjectFolkehelsenb_NO
dc.subjectFysisk aktivitetnb_NO
dc.subjectPsykisk helsenb_NO
dc.subjectSosialt samværnb_NO
dc.subjectPublic healthnb_NO
dc.title«Friluftsliv blant studenter i et folkehelseperspektiv» : en kvantitativ kartleggings-undersøkelsenb_NO
dc.title.alternative“Nature-based physical activity among students in a public health perspective” : a quantitative surveynb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200nb_NO
dc.description.localcodeM-FOLnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal