Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorLekang, Odd Ivar
dc.contributor.authorLarsen, Fredrik Lie
dc.date.accessioned2019-08-20T11:39:45Z
dc.date.available2019-08-20T11:39:45Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2609312
dc.description.abstractThe Paxster EDV is a small Norwegian electric vehicle for delivery of mail and parcels. It is used by a number of companies, including the Norwegian Postal Service. The company wants to improve their front suspension, this wish is the basis of the thesis. Several suspension types are used in the automotive industry. They all have different advantages and disadvantages making them more or less suited for different use cases. The suspension types are often split into independent and not independent suspensions, with various sub-categories. Typical examples of independent suspensions types are double wishbone and MacPherson setups. Dependent suspensions generally connect the two wheels with a solid axle, letting the wheels influence each other. Companies often develop the base MacPherson or double wishbone concepts further by adding elements to increase control. Paxster EDV currently utilizes a standard type of double wishbones. The system is easy to use but is still somewhat complex compared to a MacPherson setup. Through discussions with Paxster, a choice of either an improved double wishbone setup or a MacPherson setup was deemed appropriate. This minimizes the development cost, as both suspension types are common and well known. The Paxster EDV is a utility vehicle that needs to be able to hit an aggressive price point, this rules out complex hi-per struts, active suspension components and other more complex systems. The overall goals of the project were to improve the driving characteristics, lower cost and increase the free lateral space. The final product is an improved front suspension setup, specifically for the Paxster EDV, utilizing mostly standard components, except for the wishbone, steering bracket and the need to modify the chassis mounting points. The setup offers improved driving characteristics in several areas, for example by almost eliminating bump steer, a lower caster angle and more optimal negative camber gain during bump. The suspension system also offers lower complexity and cost due to fewer parts, as well as offering more free lateral space than the current solution . The wishbone exceeds the goals for strength and is designed to leverage welding, bending and cutting extrusions and sheet metal, a method Paxster already utilizes to a large extent.nb_NO
dc.description.abstractPaxster EDV er et lite norskprodusert elektrisk kjøretøy som benyttes til post- og vareleveranser av en rekke firmaer, blant annet Posten Norge. Selskapet ønsket en forbedring av sitt fremre hjuloppheng, som har vært basis for denne oppgaven. Ulike typer hjuloppheng benyttes i bilindustrien, de har forskjellige fordeler og ulemper som også gir forskjellige bruksområder. Disse sorteres ofte i uavhengige eller solid aksel hjuloppheng, men hver kategori har flere underkategorier. Uavhengige hjuloppheng er for eksempel doble bærearmer eller MacPherson. Hjuloppheng med solide aksler kobler sammen hjulene på hver side, slik at de påvirker hverandre. Mange selskap videreutvikler en type hjuloppheng, ved å legge til flere elementer kan de oppnå større kontroll. Paxster EDV benytter i dag en standard type doble bærearmer i sitt hjuloppheng. Systemet er enkelt å benytte men er noe komplisert i forhold til et MacPherson oppheng og benytter flere deler. Fra Paxster var det et ønske om at det nye hjulopphenget skulle ha bedre kjøreegenskaper, lavere kostnad og oppta mindre lateral plass. Samtidig ønsket Paxster å benytte oppsett med doble bærearmer eller MacPherson, dette minimerer utviklingskostnadene da disse typene er utbredt og godt kjent. Disse typene hjuloppheng vil også være billigere og enklere i produksjon enn et multilink system med langt flere komponenter. For et nyttekjøretøy som må treffe et aggressivt kostnadsnivå, vil kostnad være viktigere enn komfort. Sluttresultatet representert i denne masteroppgaven er et forbedret fremre hjuloppheng, et MacPherson system spesielt tilpasset Paxster EDV. Oppsettet gir forbedrede kjøreegenskaper i form av blant annet nærmest eliminert uønsket styreutslag ved kompresjon og gunstigere økning av negativ cambervinkel ved kompresjon. Hjulopphenget benytter færre deler, dette medfører lavere innkjøp og sammenstillingskostnader. Valget av MacPherson hjuloppheng eliminerer den øvre bærearmen som brukes i doble bærearmer, dette medfører mer ledig lateral plass, slik Paxster ønsket. Hjulopphenget består i hovedsak av standardkomponenter, de to unike delene, bærearmen og styrebraketten benytter produksjonsmetoder som Paxster er godt kjent med. Den nedre bærearmen og styrebraketten møter de oppgitte kravene til styrke. Oppgaven beskriver også potensielle produksjonsmetoder og delene er designet for å benytte selskapets erfaring med den valgte produksjonsmetoden.nb_NO
dc.language.isoengnb_NO
dc.publisherNorwegian University of Life Sciences, Åsnb_NO
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no*
dc.subjectSharknb_NO
dc.subjectPaxsternb_NO
dc.subjectKjøretøynb_NO
dc.subjectVehiclesnb_NO
dc.subjectMacPhersonnb_NO
dc.titleFront suspension design for an electric delivery vehiclenb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.description.versionsubmittedVersionnb_NO
dc.description.localcodeM-MPPnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal