Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorAurlien, Tormod
dc.contributor.advisorEllefsen, Jarle
dc.contributor.authorBernakiewicz, Gry Xiang
dc.coverage.spatialNorwaynb_NO
dc.date.accessioned2019-08-20T09:00:50Z
dc.date.available2019-08-20T09:00:50Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2609264
dc.description.abstractAllrommet, også kalt skoletorget, aula og midttrom, har oppigjennom tiden forandret både form og bruksområde. Ved å samlokalisere ulike funksjoner i skolebygningen, er allrommet blitt et midtpunkt hvor det er mulig å samle en større gruppe av skolens elever og ansatte. Både til store samlinger som framføringer og kulturarrangementer, men også til lunsjpauser i det daglige. Allrommet er et rom med mange, ulike bruksområder, men omfattes kun av ett romakustisk krav for fellesareal på skoler. Formålet med oppgaven var å undersøke om dagens romakustiske krav til allrom er formålstjenlig, og om det er behov for å differensiere med tanke på forutsatt bruk tilsvarende for rom til musikkutøvelse. Etterklangstiden ble målt ved bruk av impulsrespons og simulert i programvaren ODEON i seks tilfeldige allrom på skoler i Oslo. I tillegg ble det laget auraliseringer i første ordens Ambisonics for ett av allrommene, som ble vurdert av et trent testpanel gjennom lytteforsøk. Resultatene i denne oppgaven viste at det er mulig å oppnå prosjekterte verdier, dermed også gjeldende grenseverdier i NS8175:2012 med god margin dersom det prosjekteres med lydabsorbenter på vertikale overflater i tillegg til himling. Det kan imidlertid være en utfordring å fastsette kravet fordi det er relatert til rommets midlere høyde som ofte blir beregnet basert på individuelle forenklinger. Dersom en betrakter kun én av bruksfunksjonene ``kantine'', ``aktivitetsrom'', ``formidling'' og ``gjennomgangsrom'' er disse kravene det samme eller i nærheten av kravet for fellesarealer på skoler. Dersom rommet planlegges i sambruk med musikkutøvelse i form av for eksempel ``kulturinnslag'' vil egne krav i NS8178:2014 gjelde, og være tilpasset forutsatt musikkform. Allrommene i utvalget er optimale for forsterket musikk, og tilpasning til mer lydsvake musikkformer vil medføre lengre etterklangstid i rommet. Testpanelet foretrekker dempede omgivelser ved formidling og bakgrunnsstøy av tale. Allrom kan sjeldent betraktes som et helt diffust lydfelt, og oppgaven konkluderer derfor med at betydningen av veggabsorbenters plassering bør dokumenteres og eventuelt kravsettes i tillegg til gjeldende krav.nb_NO
dc.description.abstractThrough time, school assembly halls have seen change in both design and application. By consolidating a multitude of uses into one space, the assembly hall has become a hub for both social and academic events among staff and students. Their use ranges from concert halls and theatres, to canteens and workshop spaces. While assembly halls must facilitate a wide range of applications, their design are subject to only a single common room acoustic requirement. The objective of this thesis is to determine whether current room acoustic requirements are satisfactory, or if school assembly halls should be subject to regulations based on their intended application. Using impulse response, reverberation times were measured in the assembly halls of six Oslo schools, and subsequently simulated using ODEON software. Additionally, first order Ambisonics was used to create auralizations for one of the assembly halls, which were then assessed by a trained panel through listening tests. This research confirms that it is possible to obtain the projected values, and thereby limits in conformity with NS8175:2012 by good margin, subject to the application of sound insulation on vertical surfaces and ceilings. However, due to individual simplifications used when calculating the average height of rooms, determining the applicable requirements may sometimes prove challenging. If one considers rooms with only a single function, such as ``canteen'', ``activity space'', ``presentation'' or ``walk-through room'', their requirements are identical, or similar, to those of assembly halls. If an intended use of the assembly hall is ``musical performances'', NS8178:2014 will be applicable, and the design of the room adapted to suit the type of music played. All assembly halls considered in this thesis have been designed to suit amplified music. Consequently, should one wish to modify the spaces to suit more silent forms of music, this would lead to longer reverberation times. The results of the audio tests revealed that the panel preferred more subdued surroundings when the room was used for presentations and musical performances, or when there was background speech present. School assembly halls can rarely be considered an entirely diffuse sound field. Hence, the thesis concludes that the significance of the placement of sound insulators should be documented and possibly regulated to supplement current requirements.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNorwegian University of Life Sciences, Åsnb_NO
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no*
dc.subjectRomakustikknb_NO
dc.subjectRoom acousticnb_NO
dc.subjectImpulsresponsnb_NO
dc.subjectAmbisonicsnb_NO
dc.subjectEtterklangstidnb_NO
dc.subjectReverberation timenb_NO
dc.subjectSkolebygningernb_NO
dc.subjectAkustikknb_NO
dc.titleRomakustisk regulering av skolens allromnb_NO
dc.title.alternativeRoom acoustic design of school assembly hallsnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.source.pagenumber122nb_NO
dc.description.localcodeM-BAnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal