Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorStevik, Tor Kristian
dc.contributor.advisorAaneland, Knut
dc.contributor.authorAanrudhaugen, Øyvind Haneborg
dc.contributor.authorKjær, Truls Tufte
dc.coverage.spatialNorwaynb_NO
dc.date.accessioned2019-08-14T09:12:42Z
dc.date.available2019-08-14T09:12:42Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2608237
dc.description.abstractForebyggende sikkerhetsarbeid er i mange organisasjoner basert på å nyttiggjøre seg av tidligere erfaringer for å komme med begrunnede tiltak som har til hensikt å forbedre sikkerheten og hindre at ulykker oppstår. For entreprenører i bygg og anlegg er det vanlig praksis å rapportere uønskede hendelser som oppstår i utførelsesfasen av et byggeprosjekt, slik at erfaringer fra hendelsene kan benyttes til å forbedre sikkerheten på byggeplassene. Hensikten med denne masteroppgaven har vært å kartlegge fem entreprenørers vurderinger og prosesser for å lære av uønskede hendelser for å sikre systematisk bedring av sikkerheten i organisasjonen. Oppgavens forskningsspørsmål tar for seg formålet med rapportering av uønskede hendelser, entreprenørenes læringsprosess og hvilke forhold som påvirker denne læringsprosessen. Det har blitt gjennomført en kvalitativ studie bestående av 13 dybdeintervjuer med funksjonærer og HMS-ledere fra fem ulike entreprenører i byggenæringen. Oppgaven er avgrenset til å se på læringsprosessen innad i entreprenørbedriftene etter uønskede hendelser, og retter fokuset mot uønskede hendelser som ikke har ført til kritisk personskade eller dødsfall. Tidligere forskning har vist at det er gode rutiner for å håndtere og lære av kritiske hendelser, men det er gjort mindre forskning på håndteringen av uønskede hendelser med høyt potensial for alvorlig personskade og gjentakende uønskede hendelser. Resultatene indikerer en felles oppfatning om at formålet med rapportering av uønskede hendelser er å lære av hendelsene, og at rapporteringen gir positive effekter i form av involvering og kulturbygging. Empirien viser at entreprenørene opplever en læringsprosess med store likheter til de teoretiske læringsmodellene. Det konkluderes likevel med at entreprenørene kan være tjent med å ha en mer systematisk tilnærming til prosessen, slik at læringspotensialet i de uønskede hendelsene utnyttes bedre. Avslutningsvis trekkes det fram fem forhold som antas å ha stor innvirkning på læringsprosessen; involvering, kultur og holdninger, kompetanse og forståelse, ledelse og prosjektorganisering. Det argumenteres for at et økt fokus på disse forholdene kan gi positive synergieffekter utover læring for entreprenørene.nb_NO
dc.description.abstractPreventive safety work is in many organizations based on making use of past experience to find justified measures designed to improve safety and prevent accidents from occurring. For construction contractors it is common practice to build an experience bank by reporting unwanted incidents that occur during the execution phase of a construction project. The purpose of this master thesis has been to map five contractors' assessments and processes to learn from unwanted incidents in order to ensure a systematic improvement of the security in the organization. In this thesis, the purpose of reporting unwanted incidents, the contractors' learning process and the conditions that affect this learning process is investigated. A qualitative study has been carried out consisting of 13 in-depth interviews with project managers, construction managers and HSE (Health, Safety and Environment) managers from five different contractors in the Norwegian construction industry. The scope of the thesis is the learning process within the contractors ́ organization and focuses only on unwanted incidents that have not led to critical personal injury or death. Previous research has shown that there are good routines for dealing with and learning from critical events, but less research has been done on dealing with incidents with high potential for serious personal injury and recurring unwanted incidents. The results indicate that there is a common perception that the purpose of reporting unwanted incidents is to learn from the incidents, and that the reporting can have positive effects in terms of involvement and a common safety culture within the organization. The empirical evidence indicates that the contractors experience a learning process with great similarities to the theoretical learning models. However, the work concludes that the contractors can benefit from a more systematic approach to the process, so that the learning potential of the unwanted incidents is better utilized. In conclusion, five factors are argued to have a major impact on the learning process; involvement, culture and attitudes, competence and understanding, management and project organization. It is argued that an increased focus on these conditions can have positive effects beyond learning for the contractors.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNorwegian University of Life Sciences, Åsnb_NO
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no*
dc.subjectBuilding constructionnb_NO
dc.subjectHMSnb_NO
dc.subjectSikkerhetnb_NO
dc.subjectArbeidsmiljønb_NO
dc.titleProsessen for læring av uønskede hendelser hos entreprenører i byggenæringennb_NO
dc.title.alternativeThe process of learning from unwanted incidents for contractors in the Norwegian construction industrynb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.source.pagenumber97nb_NO
dc.description.localcodeM-IØnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal