Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorFredman, Peter
dc.contributor.authorAllum, Andrea
dc.coverage.spatialNorway, Hordaland, Oddanb_NO
dc.date.accessioned2019-07-23T13:13:10Z
dc.date.available2019-07-23T13:13:10Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2606323
dc.description.abstractNaturbasert reiseliv er den grenen som lenge har dominert reiselivet i nordiske land, og innenfor reiselivsnæringen er det den grenen som vokser raskest. Enkelte naturattraksjoner i Norge har opplevd en voldsom vekst i antall turister på få år uten at destinasjonen har vært tilrettelagt for denne mengden. Dette har ført til utfordringer i forhold til et bærekraftig reiseliv. Når det er sagt har disse destinasjoner et potensial ved å utnytte denne tilstrømmingen og skape økonomiske verdier for kommunen. Utfordringen er hvordan en destinasjon skal utnytte dette på en effektiv måte, ettersom flere av destinasjonene har lite midler. I litteraturen finnes det eksempler på strategier for å øke den direkte inntekten og skape økt verdiskaping. Det finnes også faktorer som er viktig for at en destinasjon skal utvikles på en bærekraftig måte, som for eksempel samarbeid, organisatorisk ledelse, innovasjon og skape helårsdestinasjoner. Det å utvikle en destinasjon vil påvirke kommunen, og det er viktig å være klar over disse fordelene og konsekvensene endringene skaper. Dette har blitt utgangspunktet for å besvare på problemstillingen: Hvordan utvikle en bærekraftig verdiskaping i naturbasert reiseliv på plasser med kraftig vekst i antall turister? For å svare på problemstillingen er Odda kommune brukt som case der en destinasjon opplever den økende mengden turister. Det er blitt brukt to metoder; kvantitativ spørreundersøkelse og kvalitativt intervju. Funnene fra den kvantitative metoden viser at utgiftsmønstere blant turistene varier og hva som kunne ha påvirket lengden på oppholdet. Videre viser funnene fra den kvalitative metoden at aktørene i kommunen ikke har en organisatorisk ledelse og en strategisk plan om hvilket marked de skal rette seg mot, men at samarbeidet blant aktørene er bedre i dag enn før. Diskusjonen konkluderer med at en omfattende markedsundersøkelse kan være lønnsomt for Odda kommune. Det er fordi de kan rette sin reisemålsutvikling mot de markedene som kan øke den direkte inntekten for kommunen og øke verdiskapingen. Videre konkluderes det at Odda kommune bør fortsette samarbeidet, men etablere en organisatorisk ledelse. Dette er faktorer som kan bidra til at de andre dimensjonene for bærekraftig reiseliv: miljømessige og sosio-kulturelle er positive.nb_NO
dc.description.abstractNature-based tourism is the subcategory within tourism industry that has dominated in Nordic countries, and it is the fastest growing subcategory. In Norway, some nature-based attractions have experienced a great growth in the number of tourists in few years, where destinations have not been prepared for this mass. This has led to challenges in relation to a sustainable tourism industry. That said, these destinations have the potential to take the advantage of the popularity and create economic value for the municipality. The challenge is how a destination should develop in an efficient way, as several of the destinations don’t have a lot of money. In the literature, there are examples of strategies for increasing direct income and increase the value. There are also factors that is important for a destination to be developed in a sustainable way, such as collaboration, organizational management, innovation and create all year destinations. Developing a destination will affect the municipality, and it is important to be aware of these benefits and consequences of the changes. This has been the starting point for answering the question: How to develop a sustainable value creation in nature-based tourism in places with strong growth in the number of tourists?nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNorwegian University of Life Sciences, Åsnb_NO
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no*
dc.subjectOddanb_NO
dc.subjectBærekraftig reiselivnb_NO
dc.subjectSustainable tourismnb_NO
dc.subjectHardangernb_NO
dc.titleBærekraftig verdiskaping for destinasjoner med kraftig vekst i antall turisternb_NO
dc.title.alternativeSustainable value creation for destinations with strong growth in the number of touristsnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.description.localcodeM-REISnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal