Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSaglie, Inger-Lise
dc.contributor.authorSæther, Maria Helene
dc.coverage.spatialNorway, Oslonb_NO
dc.date.accessioned2019-04-09T11:33:19Z
dc.date.available2019-04-09T11:33:19Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2593853
dc.description.abstractBakgrunn: WHO dannet i 2010 et globalt nettverk av aldersvennlige byer og samfunn. Oslo var den første byen i Norge som fikk medlemskap i nettverket i 2014 og opprettet pilotprosjektet «alders- og demensvennlig bydel» året etter. Pilotprosjektet varte fra 2015 til 2017 og bestod av diverse aldersvennlige tiltak som ble gjennomført og testet i Nordre Aker bydel under prosjektperioden. Vellykkede tiltak skal overføres til de andre bydelene i Oslo kommune. Formål: Avhandlingen etablerer en oversikt på temaet aldersvennlige samfunn og ser på hvordan ulike tiltak knyttet til dette virker i praksis. Utgangspunktet for avhandlingen er pilotprosjektet «alders- og demensvennlig bydel» i Nordre Aker, og avhandlingen svarer på hvilke virkninger pilotprosjektet har hatt. Dette blir videre konkretisert ved å svare på hva Nordre Aker bydel har oppnådd med pilotprosjektet, om tiltakene i pilotprosjektet har vært vellykkede, og på hvilken måte pilotprosjektet har overføringsverdi til de andre bydelene i Oslo kommune. Metode: Det har blitt brukt tre ulike metoder i avhandlingen. Skrivebordsundersøkelse har blitt gjennomført av akademisk litteratur, empiriske studier og politiske dokumenter knyttet til pilotprosjektet. Videre har dybdeintervju blitt foretatt av fagpersoner og eldre. Det har også blitt gjennomført noen observasjoner. Hovedfunn: Nordre Aker bydel har oppnådd å gjennomføre et pilotprosjekt knyttet til aldersvennlig by. Videre har bydelen også til en viss grad oppnådd å bedre livskvaliteten blant de eldre ved å minske barrierer knyttet til mobilitet og møteplasser. I sluttrapporten står det at tiltakene iverksatt har vært vellykkede. Det viser seg derimot at pilotprosjektet har hatt en utfordring med informasjonsspredning ut til de eldre, som gjør det vanskelig å si hvor vellykkede de spesifikke tiltakene har vært. Basert på intervjuresultat har kun tre av de elleve undersøkte tiltakene virket for de eldre etter intensjonen: de rosa bussene, rullatorløpet og hobby- og interessebaserte aktivitetstilbud på dagsentrene. Resten av de undersøkte tiltakene ser ikke ut til å ha hatt noen som helst påvirkning på målgruppen eldre. I sluttrapporten «alders- og demensvennlig bydel» er det beskrevet at vellykkede tiltak skal overføres til andre bydeler i Oslo. Siden et fåtall av de undersøkte tiltakene kan betegnes som vellykkede, er det viktig med en helhetlig evaluering for å konkludere om flere tiltak skal overføres. Pilotprosjektet har flere andre erfaringer som kan vektlegges i en overføring. Dette gjelder spesielt i forhold til områder som kommunen må jobbe mer med, eller hatt vanskeligheter med å gjennomføre. I denne avhandlingen vurderes kommunikasjon innad i kommunen, informasjonsspredning ut til eldre og eldres medvirkning som forbedringstema.nb_NO
dc.description.abstractBackground: In 2010, WHO (The World Health Organization) created a global network of age friendly cities and communities. Oslo was the first Norwegian city to be granted a membership in this network in 2014 and in the subsequent year, Oslo started a pilot project: “age- and dementia-friendly district” (alders- og demensvennlig bydel in Norwegian). The pilot project lasted from 2015 to 2017 and was made up by a set of age-friendly measures that where set in motion and tested in the district of Nordre Aker. Purpose: This dissertation establishes an overview of the topic of age friendly communities and show how different measures have worked in practice. This thesis answers how the pilot project “age- and dementia-friendly district” has affected the district of Nordre Aker in Oslo. This is realized by answering; what Nordre Aker has accomplished with the project, whether the measures implemented where successful, and in what way the project has values that could be transferred to the city at large. Method: Three different methods were used in this dissertation: Document examination of academic literature, empirical studies and political documents tied to the pilot project. In-depth interviews with resident elders and subject experts. And some direct observations were made. Findings: The district of Nordre Aker in Oslo has completed a pilot project to make the city more age-friendly. The district has to some degree been successful in bettering the life-quality of elders by lowering barriers to their mobility and access to public spaces. In their final report on the project, the district claims that the measures they implemented where successful. However, investigations show that information delivery to the elders has been challenging, which makes for a difficult evaluation of just how successful each of the measures has been in practice. Based on interviews, only three of the eleven measures examined in this thesis had their intended effect on elders in the city: The pink buses, the rollator race, and the hobby and interest activities at the day centers. The rest of the measures do not seem to have had any effect on their target audience. In the final report “age- and dementia-friendly district” the writers state that successful measures are to be transferred to the rest of the city. It is important to note that since so few of the selected measures can be shown to have been successful, the city of Oslo should make a proper and complete evaluation in order to find out which measures are valuable for the city as a whole. Additionally, the pilot project has revealed several issues that the city as a whole needs to work on: Mainly internal communication, communication out to the elderly and elderly contributions as discussed further in this thesis.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNorwegian University of Life Sciences, Åsnb_NO
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no*
dc.subjectUniversell utformingnb_NO
dc.subjectTilrettelegging for eldrenb_NO
dc.subjectUniversal designnb_NO
dc.subjectAge-friendly communitiesnb_NO
dc.subjectFacilitation for seniorsnb_NO
dc.subjectPlanleggingnb_NO
dc.subjectPlanningnb_NO
dc.titlePlanlegging av aldersvennlige samfunn : en studie av pilotprosjektet «alders- og demensvennlig bydel» i Nordre Akernb_NO
dc.title.alternativePlanning for age-friendly communities : a study of the pilot project «age- and dementia- friendly district» in Nordre Akernb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Urbanisme og fysisk planlegging: 230::Landskapsplanlegging: 236nb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Urbanisme og fysisk planlegging: 230::Urbanisme: 237nb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Urbanisme og fysisk planlegging: 230::Romlig, territoriell planlegging: 238nb_NO
dc.source.pagenumber98nb_NO
dc.description.localcodeM-BYREGnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal