dc.contributor.advisor | Angelsen, Arild | |
dc.contributor.author | Lindman, Liv Anna | |
dc.coverage.spatial | Norway | nb_NO |
dc.date.accessioned | 2019-02-13T13:24:08Z | |
dc.date.available | 2019-02-13T13:24:08Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2585259 | |
dc.description.abstract | Denne oppgavens formål er å drøfte og utrede hvorvidt økonomistudentene i dag utdannes slik at de har forutsetninger for å analysere og løse de utfordingene som ligger foran oss i det 21. århundret. Metoden som er brukt for å skissere et svar på dette er en kombinasjon av idehistorie, vitenskapsteori og en kvantitativ analytisk utredning av bachelorutdanningene i samfunnsøkonomi i Norge, hvor både emneinnhold og vurderingsmetoder gjennomgås. Oppgaven har tre deler: I den første delen introduserer jeg konteksten som rettferdiggjør en kartlegging av økonomifaget i dag. Den skisserer de økologiske og sosiale krisene vi står ovenfor og peker på behovet for et mer åpent økonomifag. I andre del skisserer jeg opp metoden som er benyttes for å utrede utdanningene, før jeg presenterer resultatene kartleggingen frembringer. I siste del diskuterer jeg kartleggingen og konteksten. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.publisher | Norwegian University of Life Sciences, Ås | nb_NO |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no | * |
dc.subject | Vitenskapsteori | nb_NO |
dc.subject | Pluralisme | nb_NO |
dc.title | Utdannes økonomene for det 21. århundrets utfordringer? : en analytisk utredning av bachelorutdanningene i samfunnsøkonomi i Norge | nb_NO |
dc.type | Master thesis | nb_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Samfunnsvitenskap: 200 | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 80 | nb_NO |
dc.description.localcode | M-ECON | nb_NO |