Utdannes økonomene for det 21. århundrets utfordringer? : en analytisk utredning av bachelorutdanningene i samfunnsøkonomi i Norge
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2585259Utgivelsesdato
2018Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Master's theses (HH) [1072]
Sammendrag
Denne oppgavens formål er å drøfte og utrede hvorvidt økonomistudentene i dag utdannes slik at de har forutsetninger for å analysere og løse de utfordingene som ligger foran oss i det 21. århundret. Metoden som er brukt for å skissere et svar på dette er en kombinasjon av idehistorie, vitenskapsteori og en kvantitativ analytisk utredning av bachelorutdanningene i samfunnsøkonomi i Norge, hvor både emneinnhold og vurderingsmetoder gjennomgås. Oppgaven har tre deler: I den første delen introduserer jeg konteksten som rettferdiggjør en kartlegging av økonomifaget i dag. Den skisserer de økologiske og sosiale krisene vi står ovenfor og peker på behovet for et mer åpent økonomifag. I andre del skisserer jeg opp metoden som er benyttes for å utrede utdanningene, før jeg presenterer resultatene kartleggingen frembringer. I siste del diskuterer jeg kartleggingen og konteksten.