Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorLunde, Kirsten Grindaker
dc.contributor.advisorSaglie, Inger-Lise
dc.contributor.authorGulli, Vegard
dc.coverage.spatialNorway, Fredrikstadnb_NO
dc.date.accessioned2019-02-12T14:08:00Z
dc.date.available2019-02-12T14:08:00Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2585061
dc.description.abstractFor at det skal være tilstrekkelig areal og ro på gravplassene, må de ikke bli omringet av høye hus og nærhet til mye trafikk. De pårørende trenger et sted de kan gå til for å minnes den avdøde uten å måtte føle seg beskuet av folk, som bor eller oppholder seg tett på gravplassen. For at det skal være mulighet for utvidelse av gravplassene i tråd med deres karakteristiske trekk, er det viktig at forvaltningsorganenes påvirkningsmuligheter hensyntas i prosessene rundt plan- og byggesaker. Denne oppgaven vil prøve å finne svar på hvordan organiseringen av forvaltningsorganene for gravplasser påvirker plan- og byggeprosesser, gjennom å undersøke hvordan påvirkningsprosessene gjennomføres. Gjennom å se på hvordan påvirkningspraksisen blir gjennomført vil en kunne se hvordan de forholder seg til de formelle reglene eller om det foretas uformelle prosesser under påvirkningen av plan- og byggesakene. Det er også undersøkt hvordan den nasjonale gravplassrådgiveren er med på å påvirke den lokale og regionale gravplassforvaltningens uttalelser til plan- og byggesakene. Omorganiseringen av gravplassforvaltningen som er foreslått i høringsforslaget om ny lov om tros- og livssynssamfunn er også blitt vurdert. De foreslåtte endingene vil kunne påvirke dagens prosesser rundt plan- og byggesaker. Datainnsamlingen har foregått gjennom semistrukturerte intervjuer med representanter fra Borg bispedømmeråd, Fredrikstad Kirkelig fellesråd, regulering og byggesaksavdelingen i Fredrikstad kommune og nasjonal gravplassrådgiver. I tillegg til intervjuene er det gjennomført dokumentanalyse av varslingslister til kommuneplaner, høringsuttalelser til kommuneplaner, utvalgte reguleringsplaner og byggesaker forbundet med gravplassene i Fredrikstad kommune. Fredrikstad kommune er valgt som case siden de følger den standardiserte formen for forvaltning av gravplasser, hvor forvaltningsansvaret ligger til Den norske kirke. Dagens gravplass organisasjonsstruktur er oppsplittet og komplisert. Det er vanskelig for forvaltningsorganene selv å forstå sitt ansvarsområde og hvilke oppgaver som ligger til hvert nivå. Det kom fram at Borg bispedømmeråd har lite kunnskap om hvilket ansvar de har forbundet med å gi uttalelser til kommuneplaner. Studien har også sett problematikken for Fredrikstad kommune med å forstå hvem som skal ha varsel om planoppstart og få tilsendt planforslaget når det skal på høring. Gjennom intervjuet med nasjonal gravplassrådgiver kom det fram at dette er et generelt problem i flere kommuner. Den foreslåtte endringen med at bispedømmerådets oppgaver overføres til fylkesmannen eller et fylkesembete innebærer at bispedømmerådet ikke skal være høringsinstans. Fylkesmannen er i dag høringsinstans for andre fagområder, og dermed vil saker som berører gravplasser sikres en bedre saksbehandling. Fylkesmannen eller et fylkesembete vil trenge kompetansebygging rundt gravplassforvaltning.nb_NO
dc.description.abstractIt is important to maintain the place around the graveyards, so it will not be surrounded by tall houses and noise from traffic. The dependents need a place that they could go to, and remind their relatives, without people who look at them all the time. It could be people that live near the graveyards or people that walk by. It is important that the graveyards have a working influence at the planning and building matters. This task will try to find answer on how the organization of the government for graveyards, influence the planning and building matters through a survey of how the impact process are carried. By looking at how the impact process are carried, you will be able to see how the government for the graveyards relate to the formal rules or if it will, under influence of the planning and building matters, be taken some unformal processes. It is also looked at how the national graveyard advisor is taking part of the local and regional graveyard managements statements for the planning and building matters. The reorganization of the graveyard management that is planned in the draft of proposal about the new law for belief- and faith community, is also rated, too look how the changes will influence todays processes around the planning and building matters. The data collection has been done by semi structured interview with represents of “Borg bispedømmeråd” the regional graveyard managements, “Fredrikstad Kirkelig fellesråd” the local graveyard managements, the government of building plans in Fredrikstad municipality, and the national graveyard advisor. In addition to the interviews, it is also completed document analysis of notification list to the municipality plans, hearings for the municipality plans, selected regulation plans, and building tasks, that are related to the graveyards in Fredrikstad municipality. Fredrikstad municipality is selected as a case, because they follow the standard management of graveyards, where the responsibility of the management is placed to Church of Norway. Today’s organization of graveyards is split and complicated. It is difficult for the management itself to understand their responsibility and witch task that belongs to each level. It emerged that “Borg bispedømme” don’t have enough knowledge of what responsibility they have for giving statements to the municipality plans. It is also been revealed that Fredrikstad municipality have difficulties of understand who should be notified of the start of plans and who they should send the plan suggestion to, when the plans are going to hearing. It isn’t only in Fredrikstad municipality this is unclear. The interview with the national graveyard advisor it was revealed that this is a general problem. The suggested changing of what belongs to “Bispedømmerådet” is transferred to the chancellor or one county office, means that “Bispedømmerådet” will not be the consultative body. Today the chancellor is the consultative body for other disciplines, and the processes that are related to the graveyard will be secured in a better proceeding. Both the chancellor and one county office need more competence with graveyards to do a successful work.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNorwegian University of Life Sciences, Åsnb_NO
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no*
dc.subjectGravplassforvaltningnb_NO
dc.subjectKirkegårdernb_NO
dc.subjectGravlundernb_NO
dc.subjectTrossamfunnnb_NO
dc.subjectOffentlig forvaltningnb_NO
dc.titleGravplasser i norsk plansystem : den lokale og regionale gravplassforvaltningens påvirknings prosesser forbundet med plan- og byggesaker i Fredrikstadnb_NO
dc.title.alternativeGraveyards in the Norwegian planning system : local and regional graveyard managements influence on the processes with planning and building matters in Fredrikstadnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200nb_NO
dc.description.localcodeM-BYREGnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal