Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKnut, Omholt
dc.contributor.advisorKristian, Bergersen
dc.contributor.authorCecilie, Gudmundsen
dc.date.accessioned2018-10-30T14:09:29Z
dc.date.available2018-10-30T14:09:29Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2570209
dc.description.abstractHesten som menneskets samarbeidspartner har satt spor i historien og dens betydning for forsvaret, jord- og skogbruket kan neppe overvurderes. Da traktoren og bilen tok over arbeidet til hesten gikk den inn i en ny rolle som sports- og familiedyr. Dette rollebyttet førte til at hesten etter hvert fikk sin egen læreplan i den norske skolen. Utdanning i naturbruk er en av de eldste yrkesutdanningene i landet og historien tar oss nærmere 200 år tilbake i tid. Utdanningsprogrammet naturbruk består av ulike programområder som leder til yrkeskompetanse med eller uten fagbrev, eller studiekompetanse. Programområde for heste- og hovslagerfag på Vg2 skal føre til fagbrev i heste- eller hovslagerfaget og yrkestittel som hestefaglært eller hovslager. Som yrkesfaglærer synes jeg det er utfordrende å forstå sentrale aspekt ved kompetansebegrepet i programområde for heste- og hovslagerfag, da mange av begrepene i læreplanen er nokså generelle. Det er derfor ikke umiddelbart gitt hva de betyr når det gjelder å forberede elevene til de spesifikke yrkene. Denne masteroppgaven har hatt som formål å få fram sentrale aspekt ved kompetansebegrepet i heste- og hovslagerfag, slik at jeg som yrkesfaglæreren kan yrkesrette egen undervisningen i større grad. Studiens problemstilling er: Hvordan kan yrkesfaglæreren forstå sentrale aspekt ved kompetansebegrepet i heste- og hovslagerfag? For å belyse problemstillingen har jeg gjennomført fire kvalitative forskningsintervju med en fenomenologisk tilnærming av yrkesutøvere i heste- eller hovslagerfag. Studiet er datadrevet og ikke begrenset av et teoretisk rammeverk. Den transkriberte empirien fra intervjuene utgjør datamaterialet i oppgaven og det ble analyserte ved hjelp av Giorgi sin fenomenologiske femtrinnsmodell for meningsfortetting, og ved meningskoding. Jeg har brukt sitater fra intervjuene til å bygge opp under analysen av empirien og for å belyse problemstillingen har jeg drøftet de mest sentrale funnene fra empirien opp mot relevant teori. Jeg har også sett funnene i lys av læreplanene i heste- og hovslagerfag på Vg2 og Vg3. Det fremkom av analysen og drøftingen at planleggingskompetanse og utøvingskompetanse utgjør sentrale aspekt ved kompetansebegrepet i heste- og hovslagerfag, og at yrkesutøvelsen krever et bredt spekter av faglige, personlige, tause og sosiale kvalifikasjoner.nb_NO
dc.description.abstractThe horse has been an integral part of history and has played a significant role in military defense, agriculture, and forestry. When the tractor and automobile replaced the work the horse once had, the horse would acquire a new role as an animal used for both sport and leisure. These modern roles would eventually lead to the establishment of a new vocational curriculum in the Norwegian school system at the upper secondary level. Education within the use of natural resources is one of the oldest educational programs in Norway and dates back almost 200 years. The Study of the Use of Natural Resources consists of various areas of interest which can lead to vocational competency either with or without a trade or journeyman’s examination and certification, or to an academic equivalency enabling someone to study at the university level. The Equine and Farrier Study is during the second year of upper secondary school in Norway (Vg2) and leads to a certificate of a completed apprenticeship and gives the professional title as a farrier or equine specialist. As an experienced vocational educator in the upper secondary school system, it is my belief that it is challenging to fully understand core aspects of the educational competency terminology in equine and farrier studies due to the many general and imprecise terms in the curriculum. It is, therefore, not easily apparent how these terms are to be used in order to be able to fully prepare pupils for these vocations. This master’s thesis has had as its aim to clarify the key aspects of the competency terminology in equine and farrier studies, to enable a vocational teacher, like myself, to optimally improve the vocational relevancy in my own teaching. The topic of this thesis is: How can a vocational teacher in the upper secondary school comprehend the core aspects of the competency terminology in Equine and Farrier Studies?nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNorwegian University of Life Sciences, Åsnb_NO
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no*
dc.subjectNaturbruknb_NO
dc.subjectHeste- og hovslagerfagnb_NO
dc.titleYrkesfaglærerens forståelse av sentrale aspekt ved kompetansebegrepet i heste- og hovslagerfagnb_NO
dc.title.alternativeThe vocational teachers’ comprehension of core aspects of competency terminology in equine and farrier studies at the upper secondary schoolnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283nb_NO
dc.source.pagenumber134nb_NO
dc.description.localcodeM-LUNnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal