Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSverdrup-Thygeson, Anne
dc.contributor.advisorRichardson, Timothy Kevin
dc.contributor.advisorHolth, Fredrik
dc.contributor.authorHeidenreich, Beate Aase
dc.coverage.spatialNorway, Buskerudnb_NO
dc.date.accessioned2018-10-30T09:16:50Z
dc.date.available2018-10-30T09:16:50Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2570069
dc.descriptionHovedmålet med oppgaven er å undersøke hvordan kommunene bruker naturmangfoldloven § 8 i planprosesser som legger tilrette for nye fritidsboliger i fjellområdene.nb_NO
dc.description.abstractPlan- og bygningsloven virker sammen med naturmangfoldloven når planer for nye felt med fritidsboliger vedtas av kommunestyret. Hovedmålet med oppgaven var å undersøke hvordan kommunene bruker naturmangfoldloven § 8 i planprosessen som legger til rette for nye fritidsboliger i fjellregionen. Oppgaven er en studie av 16 reguleringsplaner i 3 kommuner i Buskerud fylke hvor jeg har undersøkt hvilken kunnskap kommune hadde om naturmangfold og hvordan kunnskapen ble innhentet. Hvilke innspill Fylkesmannen ga underveis og hvordan kommunene forholdt seg til dem er undersøkt. Oppgaven har drøftet resultatene og sett om de er i samsvar med intensjonen i loven og forarbeidene. Av de 16 planene som er med i undersøkelsen er det innhentet kunnskap om naturmangfold ved konsekvensutredning for 4 av 16 planer (Tabell 6 2). Konsekvensutredninger er største kilde til kunnskap om naturmangfold med 95 % av arealet som er med i undersøkelsen. Tross manglende funn av informasjon om naturmangfold i offentlige databaser, vurderte ingen kommuner dette som kunnskapsmangel. Innhenting av ny kunnskap ble kun gjort i forbindelse med konsekvensutredningene. Fylkesmannen har gitt innspill og kommet med merknader knyttet til kantsoner mot vann og vassdrag, gitt innspill til plankart og innsigelse til deler av en plan. Studien viser manglende kunnskap om naturmangfold ved 5 planer i områder uten tidligere fritidsbebyggelse. I disse områden vurdere jeg dette til ikke å være i tråd med formålet med lovene om kunnskapsbasert forvaltning, og bærekraftig bruk.nb_NO
dc.description.abstractPlanning for new cabin areas in mountains are adopted locally by the municipal council. The Planning and Building Act works in conjunction with the Nature Diversity Act when plans are adopted. The main objective of the task was to investigate how the municipalities apply Section 8 of the Nature Diversity Act to the planning process that facilitates new cabins in the mountain region.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNorwegian University of Life Sciences, Åsnb_NO
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no*
dc.subjectFjellområdernb_NO
dc.subjectPlanprosessernb_NO
dc.subjectRural planningnb_NO
dc.titleKommunenes bruk av naturmangfoldloven § 8 i planprosesser i fjellområdene : kunnskapsgrunnlaget ved vedtak av planer om nye fritidsboligernb_NO
dc.title.alternativeThe municipalities´ application of the nature diversity act § 8 in land-use planning in mountain areasnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.description.versionsubmittedVersionnb_NO
dc.description.localcodeM-NFnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal