Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorFossgard, Knut
dc.contributor.advisorStensland, Stian
dc.contributor.authorFlovik, Jon Eirik
dc.coverage.spatialNorwaynb_NO
dc.date.accessioned2018-10-29T14:11:21Z
dc.date.available2018-10-29T14:11:21Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2569986
dc.description.abstractI Norge er naturbasert reiseliv en voksende næring hvor nye markeder utvikles. I denne kvantitative oppgaven er fokuset rettet mot tilbudssiden av næringen. Hensikten med studien er å undersøke hvilke målsettinger naturbaserte reiselivsvirksomheter i Norge har ved sin drift, karakteristikk ved virksomhetene og hvordan de forholder seg til innovasjon. Studien er en del av BIOTOUR-prosjektet og bruker data fra en spørreundersøkelse gjennomført av prosjektet i 2017 hvor 585 virksomheter av 1927 svarte. Det har blitt gjennomført faktor- og klyngeanalyser av virksomhetenes målsettinger ved arbeidet med naturbasert reiseliv. Basert på disse klyngene har det blitt gjort sammenlikninger av virksomhetskarakteristika og forholdet deres til innovasjon. Det ble identifisert tre grupper for naturbaserte reiselivsentreprenører; bærekrafts- og livsstilsorienterte, passivt orienterte og flermålsorienterte. De bærekraft- og livsstilsorienterte rangerte målsettingene bærekraft og livsstil høyest ved sin drift. De passivt orienterte rangerte samtlige målsettinger lavt. De flermålsorienterte rangerte samtlige målsettinger høyt. Rangeringen av disse målsettingene støtter teorien om at størsteparten av entreprenører innenfor naturbasert reiseliv er livsstilsentreprenører. Analysene viste at de tre gruppene av entreprenører hadde virksomhetskarakteristiske forskjeller. Når det gjaldt forholdet virksomhetene i de tre klyngene hadde til innovasjon, var det stort sett likheter mellom klyngene, bortsett fra årsakene til å drive innovasjon. De tre klyngene anså det som viktigere å forbedre eksisterende produkter enn å utvikle nye. Studien viste også at hvorvidt en virksomhet var i oppstartsfasen bidro positivt til samarbeid med andre virksomheter om innovasjon. Det samme gjorde utdanning innenfor reiseliv eller turisme, og erfaring innenfor naturbasert reiseliv. Resultatene fra studien kan bidra til å forstå generelle trekk hos virksomheter innenfor naturbasert reiseliv og hvordan de arbeider med innovasjon. Studien viser også på hvilke områder det trengs videre forskning.nb_NO
dc.description.abstractIn Norway, nature-based tourism is a growing industry where new markets are being developed. In this quantitative assignment the focus is on the supply side of the industry. The purpose of the study is to analyze what objectives nature-based tourism businesses in Norway have in their operations, characteristics of the businesses and how they relate to innovation. The study is part of the BIOTOUR project and uses data from a survey conducted by the project in 2017, where 585 businesses out of 1927 responded. Factor and cluster analyzes have been conducted of the businesses objectives in the work with nature-based tourism. Based on these clusters, comparisons of business characteristics and their relationship to innovation have been made. Three groups of nature-based tourism entrepreneurs were identified; sustainability and lifestyle oriented, passively oriented and multi-purpose oriented. The sustainability and lifestyle-oriented entrepreneurs ranked sustainability and lifestyle highest in their operations. The passively-oriented entrepreneurs ranked all goals low. The multi-purpose-oriented entrepreneurs ranked all goals high. The ranking of these goals supports the theory that the majority of entrepreneurs in nature- based tourism are lifestyle entrepreneurs. The analyzes showed that the three groups of entrepreneurs had different characteristics. There were largely similarities between the three clusters with regards to their relation to innovation, except for their motives. The three clusters considered it more important to improve existing products than to develop new ones. The study also showed that if a business was in the start-up phase, it would contribute positively to cooperation with other entrepreneurs with respect to innovation. Education in tourism and experience in nature- based tourism had the same effect. The results from this study can help to understand the general features of businesses in nature-based tourism and how they work with innovation. The study also shows which areas need further research.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNorwegian University of Life Sciences, Åsnb_NO
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no*
dc.subjectNaturbasert reiselivnb_NO
dc.subjectEntreprenørskapnb_NO
dc.titleNaturbaserte reiselivsentreprenører i Norge : virksomhetsmål, karakteristika og forhold til innovasjonnb_NO
dc.title.alternativeNature-based tourism entrepreneurs in Norway : objectives, characteristics and innovationnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.description.versionsubmittedVersionnb_NO
dc.description.localcodeM-REISnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal