Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHouck, Leif Daniel
dc.contributor.authorMeziani, Youssef el
dc.coverage.spatialNorwaynb_NO
dc.date.accessioned2018-10-23T13:43:37Z
dc.date.available2018-10-23T13:43:37Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2569189
dc.description.abstractBegrepene plusshus og nullhus er slagord som går igjen i nyhetsoppslag og pressemeldinger om nye bygg. Videre har nasjonale miljøføringer nylig blitt lovfestet i klimaloven. Når en videregående skole skal bygges i dag er miljøhensyn derfor en stadig viktigere del av konkurransegrunnlaget. Denne oppgaven ønsker å redegjøre for miljø som kriterium for deltagelse i konkurranser om prosjektering og bygging av nye videregående skoler. Oppgaven ble gjennomført som en case studie med en kvalitativ analyse der utvalget var tre videregående skoler. Fokuset var å se på hvor miljømålene kom fra, hvilke mål som var sentrale og hva som kunne gjøres bedre. I tillegg ble en oppklaring av forskjellen på plusshus og nullhus, og energi- og klimagassregnskap, en viktig del av oppgaven. Det ble funnet at miljømålene i konkurransene kunne spores tilbake til FN, og det er tydelig at det er god kommunikasjon mellom mål for videregående skoler og de internasjonale føringene. Det viktigste resultatet var at det på grunn av mangelen på aksepterte definisjoner av plusshus og nullhus, er viktig å delta i et miljøprogram så tidlig som mulig, og innrette seg etter programmet. Det er også viktig at oppdragsgiver på forhånd vet om man er interessert i mål knyttet til energi eller klimagassavtrykk og at man velger program basert på det. Det kan også være nyttig at man har et seminar for deltakere der de får en innføring i valgt program. Totalt sett fører gode forberedelser til mindre spørsmål fra deltakere, og reduserer sannsynligheten for at oppdragsgiver blir nødt til å endre på oppgaven, eller i ytterste konsekvens avlyse.nb_NO
dc.description.abstractEnergy-positive buildings and neutral buildings are slogans often seen in news coverage and press releases about new buildings. Furthermore, the national environmental guidelines have newly been implemented into law, called "klimaloven". When a new High School is built today, environmental concerns are increasingly becoming an important part of the competition basis. This thesis sets out to explain environmental matters as a criterion for participating in competitions about building and planning new High Schools. The thesis was conducted as a case study with a qualitative analysis were the sample was three High Schools. The focus was to examine where the environmental goals originated, which goals were important and where there is room for improvement. In addition, the clarification of the differences between energy positive buildings and neutral buildings, and calculations of energy and GHG-emission, became an important part of the thesis. It was found that the environmental goals in the competitions could be traced back to the UN, and it is clear that there is good communication between the competitions documents and international guidelines. The most important result was that due to the lack of an accepted definition of energy positive buildings and neutral buildings, it was important to participate in an environmental program as early as possible and to comply with the program. It is also important that the principal establishes whether the environmental interest is in energy or GHG-emissions in advance, which will be their basis for choice of program. In total, good preparations leads to less questions from participants, and reduces the probability for the principal needing to alter the assignment, or in worst case cancel it.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNorwegian University of Life Sciences, Åsnb_NO
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no*
dc.subjectArkitekturnb_NO
dc.subjectKonkurransenb_NO
dc.titleMiljø som utvelgelseskriterium for leverandører for bygging og prosjektering av nye videregående skolernb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Technology: 500::Building technology: 530::Architecture and building technology: 531nb_NO
dc.source.pagenumber68nb_NO
dc.description.localcodeM-BAnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal