Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorFjeld, Dag
dc.contributor.authorSannes, Marius
dc.date.accessioned2018-10-01T11:31:42Z
dc.date.available2018-10-01T11:31:42Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2565493
dc.description.abstractTransportkostnadene for tømmerindustrien i Norge er gjennomsnittlig på 70 til 71 kr per tonn, disse kostnadene utgjorde for AT Skog SA 60,5 millioner kr i 2017, noe som var en økning fra året før. Det er grunn til å tro at dette utgjør et mulig grunnlag for potensielle økonomiske besparinger. Frekvent og korrekt rapportering er avgjørende for et korrekt bilvegslager. Skog- Datas TrProd generer et bilvegslager basert på framkjørtmeldinger fra lassbæreren, og fraktbrevene til tømmerbilene. Denne metoden har en potensiell feilkilde på grunn av uteblitt framkjørtmelding, sortimentflytt eller feil ved fraktbrev. I denne studien ble det undersøkt muligheten for et sjåførkalibrert bilvegslagersystem, noe som kan gjøres ved at tømmerbilsjåføren med øyemål kan kalibrere mengden virke på velteplassen dirkete i TrProd. Det ble gjort 139 målinger på bilvegslageret, 20 lassbærersjåfører ble intervjuet og øyemålet ble undersøkt på 10 tømmerbilsjåfører med 3 målinger per sjåfør. Bilvegslageret i TrProd hadde i 37% av alle målingene et avvik over 40m3 og den bakenforliggende driveren for økt forekomst av avvik volum per sortiment. Resultatene etter sammenlikning mellom tømmerbilsjåførenes øyemål (m3) og den FMB- målte verdien (m3fmb), viste en overenstemmelse på R2- 96,59%. Muligheten for en potensiell reduksjon av forekomstene av avvik på bilvegslageret innenfor velteplasser opptil 200 m3 per sortiment kan med et sjåførkalibrert bilvegslager være fra 61 til 87%. Bilvegslagersaldoen består av både framkjørtmeldinger fra lassbæreren, og fraktbrev til tømmerbilene. I denne studien ble det undersøkt om mangel på framkjørtmeldinger var mulig bakenforliggende årsak til avvik. Resultatene viste at lassbærersjåførene er fullt klar over når det forventes framkjørtmelding, men at kun 35% gjennomfører dette i 90-100% av de forventede tilfellene. Flere svarte også at avtalen om forventet framkjørtmelding ikke var kontraktfestet med oppdragsgiver, eller at de ikke visste om det var det. Dette betyr at det ikke har vært klare nok retningslinjer angående det å melde framkjørt, og at det kanskje ikke er blitt belyst nok om hvorfor dette er viktig. Av de lassbærersjåførene som utførte framkjørtmelding på en presis måte, var det flere som møtte på problemer i form av vanskeligheter med datasystemet. Flere intervjurunder viste også at systemet rett og slett ikke var enkelt nok. Variasjonen er stor i materialet, men det er en mulighet for å implementere en bilvegslagersaldokalibrering i en fremtidig applikasjon.nb_NO
dc.description.abstractRoundwood transport costs for the forest industry in Norway is average 70 to 71 kr per ton, which amounts to a total cost of 60,5 million kr for a typical forest owners’ association such as AT Skog SA. There is reason to believe that there are numerous possibilities for cost reductions, however most of these assume an efficient transport management, which requires a correct roadside inventory. Frequent and accurate production reporting is essential for a correct roadside inventory. SkogData’s transport and production system (TrProd) provides updated roadside inventory volumes based on ForestForwarder production data timber trucks Delivery Messages. This method has potential errors due to missing ForestForwarder production data, assortment re-allocation or failure of DeliveryMessage from timber trucks. The purpose of this study was to investigate the possibility of a truck driver calibrated roadside inventory, which can be done by truck drivers ocularlly calibrating the remaining roadside inventory directly into TrProd. 139 measurements were made on the roadside inventory, 20 forward drivers were interviewed, and the eye measurement was investigated on 10 truck drivers with 3 measurements per driver. In 37% of all measurements, TrProd's roadside inventories had a deviation of more than 40m3 . The incidence of anomalies increased with roadside inventories volume. The comparison between truck drivers' ocular measurements (m3) and the FMB-measured value (m3fmb) showed a conformance (R2 ) of 96,59%. The potential reduction of deviations in the roadside inventory with a truck drivercalibrated roadside inventory ranges from 61 to 87%.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNorwegian University of Life Sciences, Åsnb_NO
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no*
dc.subjectKalibreringnb_NO
dc.subjectFraktbrevnb_NO
dc.titleForekomst av avvik ved bilvegslager : årsaker og utviklingsmuligheternb_NO
dc.title.alternativeOccurrence of deviations in roadside inventory : causes and development opportunitiesnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Matematikk og Naturvitenskap: 400nb_NO
dc.source.pagenumber45nb_NO
dc.description.localcodeM-SFnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal