Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorThorén, Anne-Karine Halvorsen
dc.contributor.advisorSolfjeld, Ingjerd
dc.contributor.authorOttesen, Ingvild Ødegaard
dc.coverage.spatialNorway, Trondheimnb_NO
dc.date.accessioned2018-09-27T10:36:57Z
dc.date.available2018-09-27T10:36:57Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2564925
dc.description.abstractSamfunnet står overfor nye folkehelseutfordringer knyttet til overvekt, inaktivitet, angst og depresjon blant barn og unge. Planlegging og utforming av skolens utearealer kan påvirke helse, trivsel og læring hos elevene. Dagens situasjon viser imidlertid at kvaliteten på skolers utearealer er for dårlig mange steder. Trondheim kommune og Åsveien skole og ressurssenter er brukt som case i denne oppgaven for å belyse hvilke tiltak man kan gjøre for å sikre kvalitet i skolens utearealer. Trondheim kommune kan vise til overordna planlegging og høye ambisjoner for skoleplanlegging. I prosjekteksempelet Åsveien skole og ressurssenter, er det satt høye krav til gjennomføring, det er gjennomført omfattende elevmedvirkning og vært fokus på drift tidlig i planleggingen. Skoleanleggets utforming kategoriseres av romdannelser, vern av eksisterende vegetasjon, bruk av vannelementer i tillegg til et allsidig aktivitetstilbud med aktiviteter for ulik interesse og alder. For å heve kvaliteten i skolers utearealer bør det stilles et minimumskrav til arealstørrelse, mens krav til utforming og funksjon må utdypes og videreutvikles. Alle tiltak og virkemidler som kan bidra til god kvalitet ved skolens utearealer samles til slutt i oppgaven i en verktøykasse. Det foreslås i tillegg en ny sertifiseringsordning som skal fungere som kunnskapsplattform og kvalitetssikring.nb_NO
dc.description.abstractSociety today faces new public health challenges related to overweight, inactivity, anxiety and depression amongst children and adolescents. Planning and designing the schools’ outdoor areas can have positive effects on children’s health, well-being and learning. However, today's situation shows that the quality of the school's outdoor areas do not suffice. Trondheim municipality along with Åsveien School and Resource Centre are used as cases in this thesis to illustrate what factors are used to ensure quality of schools’ outdoor areas. Trondheim municipality has an urban planning strategy with high ambitions in mind. The project at Åsveien School and Resource Centre has high requirements for implementation. This includes thorough pupil participation processes and focus on operation and maintenance early in the planning. The school's design is characterized by room creation, protection of existing vegetation, water elements as well as great variation of activities for different interests and age groups. To improve the quality of the schools’ outdoor areas there should be set requirements for a minimum sized outdoor area. Meanwhile the requirements for design and function must be further developed. All measures and tools that can contribute to good quality at the school's outdoor area is assembled in a toolbox, and a new certification scheme is proposed to inspire and ensure quality.nb_NO
dc.publisherNorwegian University of Life Sciences, Åsnb_NO
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no*
dc.subjectFysisk læringsmiljønb_NO
dc.subjectFysisk aktivitetnb_NO
dc.subjectFysiske omgivelsernb_NO
dc.subjectSkolegårdernb_NO
dc.subjectSchoolyardsnb_NO
dc.titleSkolens utearealer : helhetlig planlegging for helse, trivsel og læring : en studie av Åsveien skole og ressurssenternb_NO
dc.title.alternativeOutdoor environment at schools : holistic planning for health, well-being and learning : a case study of Åsveien school and Resource Senternb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.description.localcodeM-LAnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal