Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorEbert, Martin
dc.contributor.authorAndersen, Fredrik Margido
dc.date.accessioned2018-09-25T12:54:27Z
dc.date.available2018-09-25T12:54:27Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2564414
dc.description.abstractTEK10 stiller krav til dagslys i alle rom for varig opphold. TEK10 stiller også krav til solskjerming for solutsatte vinduer. Det stilles derimot ingen krav til dagslys når solskjermingen dekker for vinduene. Dagslys påvirker mennesker i stor grad, også når det kommer til læringsevne, konsentrasjon og helse. Dagslys i skolebygg har vist seg å spille en svært viktig rolle både for elevene og de ansatte. Med denne oppgaven er det tenkt å finne ut hvorvidt kravet til dagslys i skolebygg er tilfredsstilt når solskjerming dekker for vinduene. For å finne ut av dette er det utført en rekke lysmålinger i fire forskjellige klasserom på Siggerud Skole, henholdsvis vendt mot nord, sør, øst og vest. Skolen bruker såkalte mekaniske screens som solskjerming. Målingene viste et nesten entydig svar på at gjennomsnittlig dagslysfaktor ikke er tilfredsstilt når solskjerming er nede. Det kan tyde på at bruken av screens bør undersøkes nærmere før det velges som et alternativ til solskjerming i skolebygg. Derimot var lysmengden i klasserommene innenfor anbefalingen til SINTEF på flere av målingene hvor kravet til gjennomsnittlig dagslysfaktor ikke var tilfredsstilt. Dette kan tyde på at kravet fra TEK10 til dagslys i bygg kan eller bør forbedres.nb_NO
dc.description.abstractTEK10 sets requirements for daylight in all rooms for permanent stay. TEK10 also sets requirements for sun shielding for windows exposed to sunlight. However, there is no requirement for daylight when the sun shielding covers the windows. Daylight affects people to a great extent, also when it comes to learning ability, concentration and health. Daylight in school buildings has been shown to play a very important role for both students and employees. With this task, it is thought to determine whether the requirement for daylight in school buildings is satisfied when sunscreens cover the windows. To find out, a series of light measurements have been carried out in four different classrooms at Siggerud School, respectively, facing north, south, east and west. The school uses so-called mechanical screens as sun shielding. The measurements showed a nearly unambiguous response that the average daylight factor is not satisfied when sunscreens are down. This may indicate that the use of screens should be examined further before it is chosen as an alternative to sun shielding in school buildings. On the other hand, the amount of light in the classrooms was within the recommendation to SINTEF on several of the measurements where the requirement for the average daylight factor was not satisfied. This may indicate that the requirement from TEK10 to daylight in buildings may or should be improved.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNorwegian University of Life Sciences, Åsnb_NO
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectSkolebygningernb_NO
dc.subjectInneklimanb_NO
dc.subjectSolskjermingnb_NO
dc.titleDagslys i skolebygg ved bruk av screens som solskjerming : en case studienb_NO
dc.title.alternativeDaylight in school buildings using screens as sun shielding : a case studynb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.description.versionacceptedVersionnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Technology: 500nb_NO
dc.source.pagenumber52nb_NO
dc.description.localcodeM-BAnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal