Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorIhlebæk, Camilla Martha
dc.contributor.advisorEse, Jo
dc.contributor.authorCastellan, Camilla
dc.coverage.spatialNorway, Sarpsborgnb_NO
dc.date.accessioned2018-09-13T08:15:40Z
dc.date.available2018-09-13T08:15:40Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2562387
dc.description.abstractBakgrunn: Skolen er en viktig arena i barns liv og opplæringsloven gir alle barn og unge en rett til et skolemiljø som fremmer helse, trivsel og læring. Helsefremmende skoler og en «whole-school approach» er to tilnærminger som har fokus på å fremme helse og trivsel for elever, lærere og foresatte. Alvim er et område i Sarpsborg med utfordringer knyttet til levekår og Alvimhaugen barneskole har i flere år utviklet seg som et nærmiljøhus, som har flere fellestrekk med både helsefremmende skoler og en «whole-school approach». Formål: Det er lite forskning på hvordan skolen som nærmiljøhus påvirker elevenes trivsel. Formålet med denne oppgaven var derfor å undersøke hva elever på Alvimhaugen barneskole selv opplever som trivselsfremmende faktorer. Metode: Den kvalitative metoden Photovoice ble benyttet for å undersøke problemstillingen. Syv elever fra elevrådet ved Alvimhaugen barneskole deltok ved å fotografere trivsels- fremmende faktorer, og disse bildene var utgangspunktet for et gruppeintervju. For analyse av datamaterialet ble Malteruds Systematisk tekstkondensering benyttet, samt Drew & Guillemins rammeverk for bildeanalyse. Resultater: Sosialt miljø ble fremhevet av elevene som avgjørende for å trives på skolen, og vennskap var det aller viktigste. Inkluderende aktiviteter handlet om de ulike aktivitetene og tilbudene skolen tilbyr før, under og etter skoletid, med særlig vekt på det sosiale i aktivitetene og valgfriheten av disse. Trygghetsskapende tiltak innebærer skolepatruljen og trivselsleder som elevene opplevde skapte en trygghet og trivsel på skolen. Læringsmiljø beskriver betydning av arbeidsro og gode lærere for å trives. Fysiske omgivelser og struktur kom tydelig frem som en kategori gjennom bildeanalysen. Det fysiske miljøet og det at det er aktiviteter knyttet til skolen både før og etter skoletid, legger til rette for de ulike elementene som bidrar til trivsel. Konklusjon: Alvimhaugen barneskole som nærmiljøhus ser ut til å skape en følelse av trivsel og tilhørighet blant elevene. Elevenes perspektiv vil kunne være nyttig i videre utvikling av skolen, og for andre skoler som ønsker å utvikle skolen som et nærmiljøhus.nb_NO
dc.description.abstractBackground: The school is an important arena in children's life and the Norwegian law of education gives all children a right to a school environment that promotes health, well-being and learning. Health-promoting schools and a "whole-school approach" are two approaches that focus on promoting health and well-being for students, teachers and guardians. Alvim is an area in Sarpsborg with challenges related to living conditions and Alvimhaugen Primary School has for several years developed as a “nærmiljøhus”, which has several common features with health-promoting schools and a whole-school approach. Purpose: There is little research on how school as a local community affects the students well-being. The purpose of this assignment was therefore to investigate what students at Alvimhaugen Primary School themself experience as trivial factors. Method: The qualitative method Photovoice was used to investigate the research question. Seven students from the student council at Alvimhaugen Primary School participated in photographing well-being factors, and these images were the starting point for a group interview. For analysis of the data, Malterud's Systematic Text Condensation was used, as well as Drew & Guillemins framework for image analysis. Results: The social environment was emphasized by the students as crucial for well-being at school, and friendship was the most important. Inclusive activities were about the different activities offered by the school before, during and after school hours, with emphasize on the social aspect and freedom of choice. measures for creating security involve the school patrol and well-being that the students experienced created a sense of security and well-being at school. Learning environment describes the importance of workforce and good teachers to thrive. Physical surroundings and structure clearly emerged as a category through the image analysis. The physical environment and the fact that there are activities related to school both before and after school time, facilitate the various elements that contribute to well-being. Conclusion: Alvimhaugen school as a “nærmiljøhus” seems to create a sense of well-being and belonging among the students. Their perspective may be useful in further development of the school, and for other schools that wish to develop the school as a “nærmiljøhus”.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNorwegian University of Life Sciences, Åsnb_NO
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no*
dc.titleSkolen som nærmiljøhus : en photovoicestudie om trivselsfremmende faktorer for barneskoleelever ved Alvimhaugen barneskolenb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.description.localcodeM-FOLnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal