Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBjörnfot, Anders
dc.contributor.authorFylling, Kristian Rotevatn
dc.date.accessioned2018-09-10T12:30:46Z
dc.date.available2018-09-10T12:30:46Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2561788
dc.description.abstractLast Planner System (LPS) og Involverende planlegging (IP) er metodikker som er utviklet for å blant annet redusere tapt tid og for å skape flyt i produksjonen. Ved å bruke disse metodikkene ønsker entreprenørene å utnytte kompetansen som hver arbeider har, ved å involvere dem i mye større grad enn i tradisjonell prosjektstyring. BIM har på kort tid gått fra å være et verktøy som benyttes i prosjekteringsfasen, til å bli benyttet også i produksjonsfasen. Gjennom utvikling av BIM-verktøy har det vært ytret ønske om å føre BIM ut til håndverkerne, der det fysiske arbeidet gjøres. Dette har potensiale til å skape fordeler som økt produktivitet, færre feil, effektiv kommunikasjon og en økt arbeidsflyt. BIM-kiosken har kommet som et svar på dette ønsket, og er et relativt nytt verktøy innenfor byggenæringen. Det hevdes at bruk av IT-støtte hever implementeringsgraden av Last Planner. Det ble dermed fattet interesse i å se om dette også rammet BIM-kiosken og Veidekkes Involverende planlegging (IP). For å kunne utarbeide denne masteroppgaven, ligger følgende problemstilling til grunn: • Hvordan bidrar BIM-kiosken til bruk av IP/LPS-metodikkene i byggeprosjekter? Videre er det utarbeidet flere delspørsmål som skal supplere og støtte forskningsspørsmålet: • Hva er en BIM-kiosk, og hvordan brukes den? • Hvordan er bruken av BIM-kiosk opp mot IP-metodikken i et prosjekt i Veidekke? • Hvilke forhold kreves for at implementeringen av IP skal lykkes? • Hva er ulikt i Last Planner System og Involverende planlegging? Gjennom et kvalitativt studie, utført gjennom litteraturstudie, observasjon og intervjuer, er nevnte forskningsspørsmål svart på. Ved bruk av disse metodene fremkom fem faktorer som bør ligge til grunn for en vellykket implementering av IP. (1) Støtte fra administrasjon og ledelse, (2) Lokal tilpassing, da IP er en helhetlig metodikk, (3) Opplæring og støttespillere, (4) Informasjonsflyt og visualisering og (5) Forankring hos egne ansatte og underentreprenører. Ved at Veidekkes IP er en videreutvikling av LPS, så har metodikkene enkelte ulikheter. Gjennom at disse er bygget på et likt fundament, menes det at ved implementering så kreves de samme faktorene. Resultatene viser at BIM-kiosken er et informasjonsverktøy som bidrar til økt involvering, samhandling og kommunikasjon, både mellom de siste planleggerne internt, og mellom håndverkere og anleggsledelsen. Kiosken legger til rette for at nødvendig informasjon er tilgjengelig ute på byggeplassen, som blant annet skaper flyt ved at ulike arbeidslag kan diskutere og løse problemer raskt. I dag benyttes kiosken som et innsynsverktøy, der i hovedsak ulike planer, detaljtegninger og 3D-modellen visualiseres. Det konkluderes med at der BIM-kiosken har mulighet til å bidra, forenkler den bruken og er med på å implementere planleggingsmetodikken. Det må også sies at BIM-kiosken ikke kan, eller har forutsetninger for å kunne dekke alle elementene IP består av.nb_NO
dc.description.abstractThe Last Planner System (LPS) and Collaborative Design Management (CDM) are methodologies that are designed to, among other things, reduce lost time and create flow in production. Using these methods, contractors want to utilize the skills that each worker has by involving them to a much greater degree than in traditional project management. BIM has in a short period of time gone from being a tool used in the design phase, to being used in the production phase as well. Through the development of BIM tools, there has been a wish to bring BIM to the craftsmen, where actual work is done. This has the potential to create benefits such as increased productivity, fewer errors, effective communication and increased workflow. An answer to this is the BIM-station, a relatively new tool within the construction industry. It is claimed that the use of IT support raised the implementation rate of Last Planner. It became interesting to see if this also affected the BIM-station and Veidekke´s Collaborative Design Management (CDM). In order to prepare this master thesis, the thesis is based on the following problem: • How does the BIM-station contribute to the use of CMD/LPS-methods in construction projects? Furthermore, several sub-questions have been prepared to supplement and support the research question: • What is a BIM-station and how is it used? • How is the use of BIM-station compared to the CDM-methodology of a project in Veidekke? • What conditions are required for the implementation of IP to succeed? • What is different in the Last Planner System and Collaborative Design Management? Through a qualitative study, conducted through a literature study, observations and interviews, the research questions mentioned above are answered. Using these methods revealed five factors that should form the basis for successful implementation of CDM. (1) Support from administration and management, (2) Local customisation, as CDM is a comprehensive methodology, (3) Training and supporters, (4) Information flow and visualization and (5) Support of own employees and subcontractors. Because Veidekke's CDM is a further development of LPS, the methodology has some differences. Because the methodologies are built on equal principles, it is believed that upon implementation the same factors are required. The results show that the BIM-station is an information tool that contributes to increased involvement, interaction and communication, both between the Last Planners internally, and between craftsmen and construction management. The station makes it possible for necessary information to be available outside the building site, which creates flow. For example, that different types of work groups can discuss and solve problems quickly. Today, the station is used as an inspection tool, with mainly different plans (schedules), detailed drawings and the 3D-model visualised. It is concluded that where the BIM-station can contribute, it simplifies the use of, and helps implement the planning methodology. It must also be said that the BIM-station neither can nor has the prerequisites for covering all the elements that CDM consists ofnb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNorwegian University of Life Sciences, Åsnb_NO
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no*
dc.titleBIM-kioskens bidrag til bruk av Involverende planlegging/Last Planner Systemnb_NO
dc.title.alternativeThe contribution of the BIM-station for application of the Last Planner Systemnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Teknologi: 500nb_NO
dc.description.localcodeM-BAnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal