Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorGjevestad, Jon Glenn Omholt
dc.contributor.authorHatlen, Kjetil
dc.coverage.spatialNorwaynb_NO
dc.date.accessioned2018-09-06T11:35:21Z
dc.date.available2018-09-06T11:35:21Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2561201
dc.description.abstractOppgaven hovedformål er å undersøke om en enkelt måletralle i form av et mini mobile mapping system vil klare å tilfredsstille Bane NOR sine nøyaktighetskrav for kartlegging av jernbane. Resultatetene vil være basert på innsamlede data ved bruk av en målesekk på Kongsvingerbanen. I tillegg er det brukt et ekstra datasettet, samlet inn av TerraTec sitt Lynx Mobile Mapper system. Datasettet fra Lynx er bruk til å undersøke effekten av de nye satellittsystemene Galieo og BeiDou, i håp om å underbygge resultatene fra målesekken. Resultatene vise at datasettet fra målesekken ikke tilfredsstiller kravene til Bane NOR. Mye tyder likevel på at under de rette forutsetningen og rette utstyret vil dette endre seg. Metoden antas derfor å ha et stort potensiale.nb_NO
dc.description.abstractThe main purpose for this master thesis is to investigate whether or not a single trolly, in the form of a mini mobile mapping system, will be able to satisfy the requirements for railroad mapping set by Bane NOR. The results will be based on collected data using a backpack with built in sensors' on Kongsvingerbanen. An additional data set collected by TerraTec's Lynx Mobile Mapper system will also be used. The data set from Lynx is used to investigate the effect of the new satellite systems Galieo and BeiDou, hoping to support the results from the built-in backpack. The results show that the data set from the built-in backpack does not meet the requirements set by Bane NOR. However, much suggests that under the right circumstances, and using the right equipment, this will change. The method is therefore assumed to have a great potential.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNorwegian University of Life Sciences, Åsnb_NO
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no*
dc.titleKinematisk kartlegging og posisjonering av jernbane ved bruk av en enkel måletrallenb_NO
dc.title.alternativeKinematic mapping and positioning of railroad using a simple trolleynb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.source.pagenumber117nb_NO
dc.description.localcodeM-GEOMnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal