Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorDaniel, Galland
dc.contributor.advisorAnders, Tønnesen
dc.contributor.authorHaraldseid, Ingrid Elizabeth
dc.coverage.spatialNorway, Rogaland, Jærennb_NO
dc.date.accessioned2018-08-14T12:23:57Z
dc.date.available2018-08-14T12:23:57Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2557907
dc.description.abstractByvekstavtalen på Nord-Jæren er en av de første byvekstavtalene hvor det er inngått avtale mellom staten, fylket og flere kommuner. Kommunene som inngår i avtalen for Nord-Jæren er Stavanger, Sandnes, Sola og Randaberg. Hovedmålet med avtalen er å oppnå nullvekst i persontransporten innenfor det samlede byområdet. Nullvekst er ikke bare et klimaspørsmål men også et spørsmål om fremkommelighet i de byene med en økende befolkning. Metodene som har blitt benyttet i oppgaven er dokumentanalyse, litteraturstudie og dybdeintervjuer. På denne måten ble det mulig å gå dypere inn i selve rammeverket av avtalen, og på dermed studere dokumentene som har vært retningsgivende i prosessen opp mot vedtatt avtale. Ved å intervjue personer som sitter tett på prosessen har jeg også fått informasjon som ikke er mulig å tilegne seg gjennom dokumentanalyse alene. Dette har gitt et større handlingsrom for å svare på forskningsspørsmålene. Det overordnede forskningsspørsmålet er: Hvordan påvirker statlige styringsinitiativer for areal og transport den regionale planleggingen? Hovedfunnene i studien er at det finnes en del sterke motkrefter knyttet til prosessen og avtalens oppbygning. Motkrefter avtalen ikke er tjent med for å oppnå en god implementering av virkemidlene som skal redusere persontransporten i byområdet. Dette er virkemidler som bom-penger, og byggingen av en by bussvei, samt ny sykkelstamvei. Disse motkreftene finnes både i forvaltningen i kommunene, blant politikere men også i den øvrige befolkningen. Motkreftene er viktige å lytte til i den videre utvikleren av avtalen for å opprettholde legitimiteten i avtalen. Oppgavens funn bidrar inn i forskningen først og fremst ved at den studerer aspekter ved byvekstavtalen som i norsk kontekst er relativt ny, særlig med tanke på at det er flere byområder som i nær fremtid skal få byvekstavtaler. Det er også begrenset kunnskap om denne typen avtaler i Norge. På den måten kan denne oppgaven bidra til å øke kunnskapen om avtalen på Nord-Jæren.nb_NO
dc.description.abstractThe city groth agreement for Nord-Jæren is one of the first of its kind that the Norwegian government has signed, together with the Rogaland county council and four municipalities, namely Stavanger, Sandnes, Sola and Randaberg. The main goal of the agreement is to achieve zero growth in private passenger transport. Zero growth is not only a climate related matter, but also affect navigability in urban areas experiencing an increase of population. This thesis applies a document analysis, literature review and in-depth interviews. By using these methods it was possible to explore the agreement in thorough detail, studying the documents that have been normative to the processes leading to the final framework. By interviewing individuals who have been crucial to the development of the city growth agreement, this work has acquired knowledge necessary to answer the research questions. The main reserach question is: How does state-level management initiatives affect land-use and transport the regional planning? The core findings of the study concludes there are strong opposing forces related to the process and the framework leading up to the agreement. This was found to be unfortunate due to the lack of efficient implementation of the instruments designed to reduce private passenger transport in the geographical area tied to Nord-Jæren, such as toll roads and the construction of an exclu¬sive road reserved for bus transport. These opposing forces exist both in the management of the municipalities and with politicians, and in the general public. The study finds it will be important to listen to the opposing forces to maintain the legitimacy and further development of the agreement. The results in this thesis can contribute to further research, primarily by uncovering initial challenges subject the city growth agreement, a political arrangement that is quite new in Norway, but is set to be implemented in other Norwegian cities as well. There is also limited research currently available of city growth agreements in Norway, in which this study assists in providing initial insights from the agreement set for Nord-Jæren.nb_NO
dc.description.sponsorshipCiceronb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNorwegian University of Life Sciences, Åsnb_NO
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no*
dc.subjectLegitimitetnb_NO
dc.subjectNullvekstnb_NO
dc.subjectPolitiske transportpakkernb_NO
dc.subjectPolicy packagesnb_NO
dc.subjectZero growthnb_NO
dc.titleByvekstavtale som virkemiddel i regional og lokal planlegging : en casestudie av byvekstavtalen på Nord-Jærennb_NO
dc.title.alternativeCity growth agreement as a tool in regional and local planning : a case study of the city growth agreement for Nord-Jærennb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.description.versionsubmittedVersionnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200nb_NO
dc.source.pagenumber81nb_NO
dc.description.localcodeM-BYREGnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal