Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorNaalsund, Margrethe
dc.contributor.authorNyborg, Sindre
dc.coverage.spatialNorwaynb_NO
dc.date.accessioned2018-08-13T08:05:25Z
dc.date.available2018-08-13T08:05:25Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2557632
dc.description.abstractI denne oppgaven har jeg analysert tre matematikklæreverk for første og andre trinn på barneskolen fra de største forlagene i Norge, med hovedfokus på hvordan disse læreverkene formidler begreper og hvordan dette i sin tur kan påvirke elevenes matematikkforståelse på disse trinnene. Undervisningen i hvert enkelt klasserom vil selvsagt være veldig forskjellig ettersom den planlegges og gjennomføres av forskjellige lærere med forskjellig utgangspunkt. Når det er sagt, vet vi likevel at lærebokas rolle i matematikkfaget er stor. Omfattende studier har vist at mange matematikklærere legger hele sin undervisning opp etter læreverkene, med den konsekvens at læreboka også står ansvarlig for en stor del av hvordan matematikk formidles til elevene. Analysen tar utgangspunkt i Systematisk Begrepsundervisning etter Magne Nyborg, og da særlig Begrepsundervisningsmodellen (BU-modellen). BU-modellens tre faser; assosiasjonsfasen, diskriminasjonsfasen og generaliseringsfasen gjenspeiler de naturlige prosessene ved dannelsen av et nytt begrep, relativt uavhengig av hvem det er som skal lære begrepet. Denne forskningsbaserte undervisningsmodellen har gjennom omfattende studier vist seg valid med tanke på å fremme begrepsforståelse hos et bredt spekter av målgrupper, blant annet undervisning av 6-åringer i førskole og de første trinn på barneskolen, som også er målgruppen for de analyserte læreverkene.nb_NO
dc.description.abstractIn this study, I have analysed mathematical textbooks from Norway's largest publishers for the first and second year of primary school. The main focus was on how these books convey concepts and how this, in turn, can affect the pupils' mathematical understanding. How mathematics is taught differs greatly, due to differences between individual teachers and classrooms. Having said that, we still know that the textbook's role in mathematics is significant. Many maths teachers rely entirely on the textbooks and plan their lessons accordingly. For some pupils, the textbook therefore becomes the most important source of mathematical knowledge. The analyses are based on Magne Nyborgs theory about systematically teaching of concepts, and especially the Concept Teaching Model (CTM). The three-phase CTM consists of the association phase, the discrimination phase and the generalization phase. reflects the natural processes of the formation of a new concept, independent of who is learning the concept. Through this study, this research-based teaching model has proven to be valid in promoting conceptual understanding to a wide range of target groups, including education of 6-year-olds in preschool and the first stages of primary school, which is also the target group for the analysed textbooks.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNorwegian University of Life Sciences, Åsnb_NO
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectMatematikknb_NO
dc.subjectMatematikkdidaktikknb_NO
dc.subjectBegrepsforståelsenb_NO
dc.subjectLærebokanalysenb_NO
dc.subjectDidaktikknb_NO
dc.titleHvordan formidles begreper i tre norske matematikklæreverk for de første to årene i grunnskolen : en lærebokanalyse i lys av Systematisk Begrepsundervisningnb_NO
dc.title.alternativeHow does three norwegian mathematical textbook series for the first two years in primary school convey concepts : a textbook analysis viewed in a Systematic Concept Teaching perspectivenb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.description.versionsubmittedVersionnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283nb_NO
dc.subject.nsiVDP::Matematikk og Naturvitenskap: 400::Matematikk: 410nb_NO
dc.source.pagenumber115nb_NO
dc.description.localcodeM-LUNnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal