Hva skaper gode brukeropplevelser i nettbutikker?
Master thesis
Submitted version
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2506166Utgivelsesdato
2018-05-11Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Master's theses (HH) [1130]
Sammendrag
Tema for masteravhandlingen har vært å avdekke hva som skaper de gode brukeropplevelsene i nettbutikker. Tema er relativt lite forsket på og vi mener det er behov for teoretiske og praktiske bidrag innenfor emnet. Vi har anvendt etablert teori som underlag i studien, men brukt mye av teorien i en ny kontekst. Hovedlitteraturen vi brukte for å forstå hvordan forbrukere blir påvirket når de anvender ny teknologi er teorien “Unified Theory of Acceptance and use of Technology 2” (UTAUT2) av Venkatesh, Morris, Davis & Davis (2003). Det finnes utallige nettbutikker og antallet øker. Utformingen av butikkene varierer, og hvis man i større grad kunne forutsi handlingsintensjonen til kundene sine, og hva som påvirker den, ville man hatt et stort konkurransefortrinn. På bakgrunn av dette er problemstillingen i oppgaven: “Hva skaper gode brukeropplevelser i nettbutikker”. There are countless online stores and their number increases. The designs of these stores vary greatly, and if one could better predict how the design attributes influence the online shopping experience of customers, once could gain great competitive advantage. The aim of the research presented here is to uncover what creates the good user experiences in online stores.