Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorNaalsund, Margrethe
dc.contributor.authorHaglund, Runa Risnes
dc.date.accessioned2017-11-07T14:08:54Z
dc.date.available2017-11-07T14:08:54Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2464714
dc.description.abstractCritical thinking and problem solving skills are important in today’s society, and will likely be more important in the society of tomorrow. A society in change requires citizens with the ability to adapt their knowledge to new situations. The citizens of tomorrow’s society are presently attending school. They are students in primary and secondary schools, or attending higher education. A subject that can contribute to students developing critical thinking skills is statistics. All Norwegian children are taught some statistics in mathematics classes in school, and many students in higher education use statistics in one way or another. Statistical data is all around us, and we are exposed to statistical information almost at all times. Although statistical information is as pervasive as it is, research shows that many students in higher education are having trouble understanding statistics. A focus on learning for achieving a deeper understanding of subjects is important because it focuses on the relationships between pieces of knowledge, and on how to use knowledge in new ways. A learning approach that can contribute to students understanding statistics is problem solving. By using problem solving as a learning approach, new knowledge is built upon prior knowledge, a process that can contribute to better understanding and improved ability to solve new and unknown problems. This qualitative study has examined how five students attending introductory courses in higher education statistics solve problems in linear regression, and how their understanding is expressed through problem solving. Although the findings in this study cannot be generalized, they may give some indications both of the students knowledge of linear regression, and how they solve problems. The students in this study show that they have problem solving skills, but that their knowledge of linear regression varies. Although the students solve problems according to the theory of good problem solving, the results in this study suggest that this is not related to their understanding of linear regression. If the students had been introduced to problem solving strategies, it could perhaps make it easier for them to apply their knowledge, thus achieving a better understanding of linear regression.nb_NO
dc.description.abstractEvne til kritisk tenkning og problemløsing er viktige ferdigheter i dagens samfunn, og ikke minst i det samfunnet vi skal gå i møte. Et samfunn i endring krever mennesker som har evner til å tilpasse seg, og som en del av det, kunne tilpasse kunnskapene sine til nye situasjoner. De menneskene som skal delta i morgendagens samfunn, eller til og med være med å endre det, sitter på skolebenken i dag. De er elever i grunnskole og videregående skoler, eller studenter i høyere utdanning. Et fag som kan bidra til å utvikle evnen til kritisk tenkning, er statistikk. Alle elever i den norske skolen lærer noe statistikk i matematikkundervisningen, og i høyere utdanning møter mange studenter statistikkfaget på en eller annen måte. Statistikk er også et nyttig fag å kunne noe om i livet generelt. Statistikk er i alt rundt oss, og vi eksponeres for statistisk informasjon nesten til enhver tid. Selv om statistiske størrelser er så mye tilstede, både i utdanning og i livet, viser forskning at mange studenter i høyere utdanning strever med forståelsen for statistikkfaget. Læring for forståelse er viktig fordi det bidrar til å se sammenhenger mellom kunnskaper, og kunne bruke dem på nye måter. En læringstilnærming som kan bidra til forståelse for statistikk er problemløsing. Ved å bruke problemløsing som læringstilnærming kan ny kunnskap bygges på tidligere kunnskap, dermed kan læringen både bidra til bedre forståelse og bedre evne til å løse nye og ukjente problemer. Denne kvalitative studien har undersøkt hvordan fem studenter som tar grunnkurs i statistikk i høyere utdanning løser problemer innenfor lineær regresjon, og hvordan deres forståelse for dette kommer til uttrykk gjennom problemløsingen. Selv om funnene i denne studien ikke kan generaliseres, kan den brukes til å gi noen indikasjoner både på hvilke kunnskaper studentene som tar grunnkurs i statistikk har om lineær regresjon, og hvordan de løser problemer.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNorwegian University of Life Sciences, Åsnb_NO
dc.rightsAttribution-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0/deed.no*
dc.subjectProblem Solvingnb_NO
dc.subjectLinear Regressionnb_NO
dc.subjectUnderstandingnb_NO
dc.titleProblemløsing i lineær regresjon : hva karakteriserer studenters problemløsingsprosesser og hvordan uttrykkes forståelse?nb_NO
dc.title.alternativeProblem solving in linear regression : what characterizes undergraduate students' problem solving processes and how is understanding expressed?nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.description.versionsubmittedVersionnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283nb_NO
dc.subject.nsiVDP::Matematikk og Naturvitenskap: 400::Matematikk: 410::Statistikk: 412nb_NO
dc.source.pagenumber124nb_NO
dc.description.localcodeM-LUNnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NoDerivatives 4.0 Internasjonal