Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBjønness, Birgitte
dc.contributor.authorKristoffersen, Sindre Andreas
dc.coverage.spatialNorwaynb_NO
dc.date.accessioned2017-11-07T10:17:00Z
dc.date.available2017-11-07T10:17:00Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2464549
dc.description.abstractLudvigsenutvalget sin stortingsmelding «Fag – Fordypning – Forståelse – En fornyelse av kunnskapsløftet» (NOU 2016:28) ble godkjent 15. april 2016. Stortingsmeldingen legger til grunn for å innføre dybdelæring i norsk skole. Dybdelæring handler om å se sammenhenger i fag og tvers av fagområder. Det innebærer også å reflektere over egen læring, løse problemer og tid til å utvikle forståelse av begreper. Rollespill som læringsaktivitet gir muligheter for forståelse av fagbegreper, sette dem i sammenheng og jobbe tverrfaglig med problemstillinger på tvers av fag. Oppgaven tar utgangspunkt i følgende forskningsspørsmål: Hvordan kan rollespill fremme dybdelæring i programfaget biologi? Ved en videregående skole i østlandsområdet har lærerne utviklet et rollespill om kroppens immunforsvar. Rollespillet tok utgangspunkt i kompetansemålet «gjere greie for korleis immunforsvaret og andre delar av infeksjonsforsvaret verkar». Metode for å samle inn dataene i denne casestudien har vært fokusgruppeintervju, intervjue med lærer, observasjon og feltsamtaler. Analysen og tolkningen er gjort tematisk ved å merke stikkord og tematisere dem. Elevene i fokusgruppen ga uttrykk for at de forstod fagbegrepene og sammenhengene mellom de ulike elementene i immunforsvaret gjennom rollespillet om kroppens immunforsvar. Læreren mente at elevene klarte å gjøre greie for fagbegrepene. Det didaktiske opplegget for rollespillet la noen begrensninger for mulighetene elevene hadde for å fordype seg. Rollespillet om kroppens immunforsvar kunne blitt utvidet. Refleksjon og diskusjon etter fremføringene kunne ført til at elevene hadde blitt mer bevisst på sin egen læring. Støttestrukturer for bruk av metaforer og sammenligninger kunne også bidratt til dybdelæringen. Rollespillet om kroppens immunforsvar kan være et sted på veien til dybdelæring gjennom forståelse av begreper.nb_NO
dc.description.abstractThe Ludvigsen Committee`s white paper «Subjects – In depth learning – Understanding» (NOU 2016:28) was approved on 15. April 2016. The white paper seeks to introduce deep learning learning in Norwegian schools. Deep learning is about making connections in subjects and across subjects. It also means tp reflect upon own learning and allow time to develop understandings of concepts. It also means to see contexts within a subject and interdisciplinary. This master`s thesis is based on the following research question: How can role-play promote deep learning in biology education?nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNorwegian University of Life Sciences, Åsnb_NO
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no*
dc.subjectDybdelæringnb_NO
dc.subjectRollespillnb_NO
dc.subjectBiologinb_NO
dc.titleBruk av rollespill i biologiundervisningen for å fremme dybdelæringnb_NO
dc.title.alternativeUse of role-play to promote deep learning in the biology educationnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280nb_NO
dc.source.pagenumber86nb_NO
dc.description.localcodeM-LUNnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal